Nyheter
Klar kardiovaskulær risiko ved langvarig støy
Oppdatert : 09 april 2018
Skjermbilde 2018-02-06 21.53.01

Den internasjonale forskningsrappprten om støy og hjerte-  karsykdommer understreker at støy kan være skadelig for hjertet. Rapporten har fått omfattende internasjonal omtale. Her fra dekningen i det amerikanske magasinet Time. 

Et team av internasjonale forskere har lagt en rapport for den amerikanske legeforeningen for kardiovaskulære sykdommer. Rapporten gir tydelige indikasjoner på at vedvarende støyeksponering blant annet kan føre til hjertesykdom. Rapporten har vakt en del oppsikt i internasjonale media. Vi gå ut fra at norske myndigheter undersøker relevansen for den norske  situasjonen. Allerede WHOs rapport Burden of disease from environmental noise anslo at hvert 50. fatale hjerteattakk kunne tilskrives støy. Forskerteamet har levert nye data som understreker alvoret.

1 av 3 unge i Norge har hørselsproblemer!
Oppdatert : 08 april 2018
Skjermbilde 2018-04-08 12.58.27

1 av 3 unge i Norge sliter med hørselen! I følge Kantar TNS Helsepolitiske barometer viser en undesøkelse at ca en tredjedel av norske unge i dag sliter med å følge med i samtaler i sosiale sammenhenger. Nær en fjerdedel oppgir at de har problemer med å høre samtalen på spisesteder. Samtalens sosiale funksjon er en viktig del av måltidet, derfor går Hørselshemmedes Landsforbund inn for at spisesteder skal merkes med smilefjes ut fra lydmiljøet i restauranten. Forbundet gir også gode lytteråd for unge menneskers lydkonsum genererelt slik at de kan ta vare på livskvaliteten som god hørsel representerer og ikke svekke sine fremtide muligheter i arbeidsmarkedet. WHO var ute allerede i 2015 og advarte mot hørselssvekkelse av epidemiske dimensjoner for unge mennesker. (se link). Vi har ikke registrert at norske forebyggende helsemyndigheter har hat noen offensiv mot denne trusselen. Godt lydmiljø er også en dimensjon i kravene til universell utforming, når det gjelder å ta vare på behovene til dem som allerede har pådratt seg hørselsproblemer.  Dette et tema som også blir behandlet på den Nasjonale støykonferansen i Oslo 17. april. (Informasjon om påmelding og program et annet sted på denne nettsiden.)    

Russetreff avlyst: Vil skjerme hotellgjester mot nattestøy
Oppdatert : 07 april 2018
russesykkel

Heller dette enn øredøvende musikk fra russebusser. Foto FIVH.

   

Russetreffene på Hellerudsletta utenfor Lillestrøm blir avlyst. Messe- og eventsjef Rune Østby Hansen i X meeting point Norway sier til Aftenposten at de ikke minst ønsket å skjerme hotellgjester fra musikkstøy sent på natten. Mer

Hvor mye hjelper elbiler mot støyen?
Oppdatert : 06 april 2018
støy-veitr-fordeling

Figuren viser at personbiler dominerer dekkstøyen allerede ved hastigheter på ca. 33 km/t og mer. For tunge kjøretøy dominerer motorstøyen opp til ca. 55 km/t. Derfor har elbilbølgen liten virkning på veitrafikkstøyen, unntatt der fartsgrensen er 30 eller lavere. Elbiler gir også noe motorstøy (dog mindre enn eksosbiler) – i tillegg får de tvangsstøy i form av AVAS ved lave hastigheter. Alt dette gjør forskjellen enda mindre). Derimot reduseres støyen kraftig med elektrifisering av busser og lastebiler som kjøres i bytrafikk med lav hastighet. Også motorsykler og mopeder blir langt mer støysvake ved elektrifisering. Vi blir også kvitt støyen ved tomgangskjøring og de ekstreme støytoppene ved «fri eksos»,

     Det ovennevnte forutsetter at elektriske kjøretøy bare kommer som erstatning for eksoskjøretøy, og ikke som et tillegg. Figuren (og all strategisk støykartlegging) gjelder dessuten for tørr veibane. På våt vei øker dekkstøyen og blir derfor enda mer dominerende, slik at elektrifisering av personbilparken reduserer støyen enda mindre.

Mer.

Edmonton: De første med akustiske fotobokser?
Oppdatert : 05 april 2018
støy-ak-kamera

Et akustisk kamera fotograferer støyen.

Edmonton i Canada kan bli den første byen som installerer akustiske fotobokser, dvs. fotobokser som flagger ut kjøretøy som støyer for mye. Bl.a. Jasper Avanue er blinket ut som mulig boksested. «Vanlig» biltrafikk i gaten har en støynivå på ca. 70 dBA, som kan være ille nok. Men i krysset med Groat Road har en i en toukers periode registrert dusinvis av kjøretøy med et støynivå på 90 dBA i opptil 30 sekunder. Ett slikt kjøretøy bråker altså like mye som 100 «vanlige» biler.
 – Dermed tillates noen få idioter å drive beboere ut av bykjernen, mens vi forsøker å oppmuntre folk til å flytte hit, sier byråd Ben Henderson til CTV.

Mer

Om akustiske fotobokser

Myrvoll Vel: – Pistolbanen må bygges inn
Oppdatert : 05 april 2018
skyt3

Ikke alle er fornøyde med Kjell Arne Bratlis planer for skytebanen på Kurud i Oppegård. Bratli, som eier Kurud gård og driver Gjersjøen golfbane, ønsker å kjøpe Kurud skog, flytte pistolbanen og omlegge lerduebanen. Tiltakene er ikke tilstrekkelige for å dempe støyen, mener Bjørn G. Lunder på Myrvolltoppen.

     Ifølge beregninger fra Rieber Prosjekt AS (ofte kalt «Mr. Skytebane») og Brekke & Strand Akustikk AS vil bare Kurud gård og ett annet hus få støy over grensen for gul sone i kommuneplanen. Men Myrvoll Vel frykter økende aktivitet.

     Mer 

Sverige skal utvikle elfly
Oppdatert : 04 april 2018
elfly2

T.v..: Modell av et svensk elfly. målestokk 1:5. Foto Klara Andreasson. T.h.: pilotprosjekt. Foto Pipistrel.

Mens markedet og veiene oversvømmes av elbiler, har ikke elflyene tatt av. Så er det da også langt mer krevende å løfte et fly enn å drive en bil, og en liten rekkeviddebom er kjipere for en pilot enn for en bilfører

    Men de trenger bare å øke batterienes energitetthet ca. 30 ganger for å elektrifisere flytrafikken. Det vil bare ta 69 år (og enda kortere tid for kortdistanseflyene) hvis de klarer å øke energitettheten 6 % pr. år. Det er altså et lite hvis her. Hittil er elfly-virksomheten begrenset til designstudier, pilotprosjekter, optimistiske uttalelser fra kretsen rundt Avinor og NHO Luftfart – og en sverm av droner. Prosjektet Elise (Elektrisk lufttransport i Sverige) er ment å gi svensk flyindustri en renessanse. I første omgang skal en lage et veikart for hvordan en kan anvende teknologien i Sverige, sier prosjektleder Anders Forslund til Ny Teknik.

Bærekraftig godstrafikk i Umeå
Oppdatert : 03 april 2018
gods-umeå

Umeå og åtte andre byer satser på bærekraftig godstransport ved hjelp av EU-midler. Foto: Fredrik Larsson.

Umeå lager nå et program for bærekraftig godstransport i sentrum. Det legger vekt på ay godstransporten skal være trygg, trafikksikker og med minst mulig miljøpåvirkning inkl. luft- og støyforurensninger. Programmet skal bl.a. skape forutsetninger for at godset kan leveres med eksosfrie og stillegående kjøretøy.

Mer.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan