Nyheter
Stopp støyen: Fornøyd med løfte om samarbeid
Oppdatert : 16 jan 2018
stoppst2

I regjeringsplattformen lover regjeringen å samarbeide med lokalimiljøet og naboer. Foto: Stopp støyen.

I valgkampen fastslo aksjonen Stopp støyen at de fikk «full støtte fra Senterpartiet, SV, Miljøpartiet De Grønne, Rødt og Venstre – og null støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti tar forbehold.» Men etter at regjeringsplattformen kom, har Stopp Støyen gratulert på sin facebookside:
«I den nye regjeringsplattformen har Venstre og Stopp Støyen fått med at fullføringen av beredskapssenteret skal gjøres i samarbeid med lokalmiljøet og naboer.» Men i kommentarfeltet finnes en del skepsis.

Mer 

– Nå ser vi at 40-åringer begynner å få problemer med hørselen
Oppdatert : 15 jan 2018
manowar-mm

Både øredøvende konserter, diskoteker og overdrevet «musikk på øret» kan medføre hørselsskader.

Fotos Wikimedia Commons.

Stadig yngre mennesker opplever problemer med hørselen. Ytre Follo Hørselslag oppfordrer folk til å teste seg så fort de kan.
Torsdag 18. januar avholdes hørselscafe på Granheimtunet i Nordby. Ås.

     – Behovet er stort. Hvis vi annonserer på forhånd må man nærmest trekke kølapp, forteller Steinar Antonsen, nestleder/sekretær i HLF Ytre Follo.

     – Før begynte problemene gjerne i 70-årene. Nå ser vi gjerne mennesker ned i 40-årene som får problemer med hørselen. Yngre mennesker får f.eks. skader av å ha hørepropper med for høy musikk.

     Dagens 40-åringer vokste opp nettopp i den perioden da lommedisko, MP3-spillere og annen «lyd på øret» begynte å få masseutbredelse. Øredøvende diskoteker og konserter kom noe tidligere. Derimot utsettes antagelig noe færre av hørselsskadelig støy på arbeidsplassene.

Mer (beklager pengemur)

Regjeringsplattformen: 23 359 ord – ikke ett ord om støy
Oppdatert : 15 jan 2018
Skjermbilde 2018-01-15 19.16.31

Regjeringsplattformen ble utarbeidet på Jeløy Radio Hotel på Jeløya. Foto.Expo Nova.

Den nye, borgerlige regjeringen har fremlagt sin politiske plattform. «Helse» forekommer 115 ganger, og «miljø» 86 – mer enn «forenkle» og «forenkling», med til sammen 33. Plattformen fastslår også at «En god folkehelse skapes ved å forebygge der en kan og reparere der en må.» Spørsmålet er om dette PDF-dokumentet er en plattform for god folkehelse. Støy finnes overhodet ikke blant de 29 359 ordene i plattformen. Konklusjoner om regjeringens støypolitikk må derfor trekkes ut fra det som ellers står om samferdsel, industri, søndagshandel osv. – og det som ikke står, samt resultatene av de fire årene med blåblå regjering. De fire årene har bidratt bl.a. til at antall plagede av veitrafikkstøy har økt fra ca. 1,4 til nærmere 2 mill. En del av økningrn skyldes riktignok støypolitikken før de blåblå tiltrådte i 2013, som imidlertid fikk full støtte fra de senere blåblå regjeringspartnerne – samt befolkningsøkning.

Hele plattformen 

Radiostøy kan gi hester magesår
Oppdatert : 13 jan 2018
hester

Både radioprat og –musikk gir økt risiko for magesår hos hester – og det hjelper neppe å synge Six White Horses for dem. Ill. Wikimedia Commons.

     – Vi har jo stusset på hvorfor hester i en stall har vært mer plaget av magesår enn i nabostallen, som ligger vegg i vegg. I stallen med magesår har radioen stått på, men vi har ikke tenkt over at radioen kan ha vært en del av årsaken, sier hesteveterinær Lise Westergren ved Trøndelag Hesteklinikk.

     En australsk undersøkelse viser at en radio i stallen gav økt risiko for magesår. Radioprating og musikk førte til at risikoen for varmblodshester økte til henholdsvis 3,6 og 2,8. Hester forbinder ukjente lyder med fare, og fra naturens side er de ikke tilpasset radiloyder. Vi antar riktignok at også lydnivå og musikkslag har noe med saken å gjøre, og at f.eks. avspilling av Hitlers tale kan være verre enn de fleste andre former for snakkeradio.

Mer 

Posten: Fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter
Oppdatert : 09 jan 2018
elbil-tung-tesla

Tungtrafikken skaper rundt halvparten av veitrafikkstøyen i Norge, og støygevinsten blir formidabel når slike digre kjøretøy elektrifiseres. Ill. Tesla.

Posten Norge og ASKO er blant dem som har bestilt elektriske semitrailere fra Tesla, som etter planen skal starte produksjonen i 2019. Rekkevidden oppgis til opptil 800 km ved maksimalvekt og motorveihastigheter. Kanskje halvparten er mer realistisk, men Posten & co har vel erfaringer med forholdet mellom praktisk og teoretisk rekkevidde for elkjøretøy.

     – Vi ser at fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det er viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Posten og Bring har redusert sine utslipp med over 40 % siden 2009 og har nå satt et ambisiøst mål om å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet.

Mer

Om Tesla Semi internasjonalt

Mindre støy med sagtaggete vindturbinblad
Oppdatert : 07 jan 2018
vindt-sag

Vindturbinstøy med og uten sagtagging på bladene. Forskjellen er ca. 2,5 dBA, dvs. nær en halvering. 5,5–7,9 m/s er laber bris, 8–11 m/s er frisk bris; 11–14 m/s er liten kuling. Vindhastighet i km/t fås ved å gange m/s-tallene med 3,6. Som standard gjelder vindmålinger 10 m over bakken. Etter Vestas.

Et sagblad kan brukes til mer enn ordinær sagføring eller (som hos den tidlige countrygruppen South Georgia Highballers) erstatte banjoen. Med sagtagging ytterst på bladene – som genererer mest støy – skal støyen reduseres ca. 2,5 dBA, som tilsvarer at støyen nærmere halveres.

     – Vi har knekket støykoden, hevder Kaj Dam Madsen, mannen med den velklingene tittel Senior Product Function Lead for Noise hos vindturbinprodusenten Vestas. Etter danske støykrav skal støyen hos nærmeste nabo utendørs ikke over 44 dB/42 dB ved 8/6 meter i sekundet (tilsvarer laber til frisk bris), som er det området hvor vindmøllene støyer mest. Samtidig er det krav til hvor kraftig lavfrekvent støy det kan være innendørs hos nærmeste nabo.

     I Norge finnes ingen grenser for lavfrekvent støy, men anbefalte grenseverdier er 45 dBA Lden, hvor Lden = gjennomsnittet over året hvor støy om kvelden og natten får et straffetillegg på henholdsvis 5 og 10 dBA. Hvis støyen er likt fordelt over døgnet, er Lden = målt gjennomsnitt + 7,7 dBA. Grenseverdiene finnes i T-1442, Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen, T-1442. De er ikke juridisk bindende, men kommunen kan kreve at de følges når utbyggere av vindturbiner får konsesjon.

Mer 

Regjeringsforhandlingene: Miljøorganisasjoner krever nei til 3. rullebane
Oppdatert : 07 jan 2018
fly-plane-stupid2

Ill. HACAN Clear Skies.

I forbindelse med regjeringsforhandlingene mellom de blåblå og Venstre krever de store miljøorganisasjonene – Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Framtiden i våre hnder og Greenpeace – at regjeringen sier nei til 3. rullebane på Gardermoen. Også Norsk forening mot støy og Trafikkaksjonen er mot 3. rullebane.

Mer.

Smarte lys kan oppdage støy
Oppdatert : 04 jan 2018
lys-smart

Avansert opplysning: Sensorer kan detektere skyting, skrik, brannrøyk osv. – og kan vise fotgjengere den mest stille ruten. Foto General Electric

San Diego i Sør-California er i ferd med å bytte ut gatelysene i smartere eksemplarer av arten. De nye lysene er fullpakket av sensorer som detekterer skyting, skrik, brannrøyk (svært aktuelt i Sør-California) osv. – og som kan vise fotgjengere den mest stille ruten. Kan de også brukes til å varsle støy og luftforurensninger over grenseverdiene? «Trafikklys», som lyser rødt når støynivået overstiger en viss grense, finnes det tretten på dusinet av, f.eks. Lydia fra HLF (Hørselshemmedes Landsforbund), og denne teknologien er svært enkel.

Om opplysningsvirksomhet i San Diego 

Om NoivelCam (Noisy Vehicle Surveillance Camera), et akustisk kamera som utløses hvis støyen fra f.eks. en bil overstiger et visst nivå

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan