Vi har vært forholdsvis tilbakeholdne med ros til produsentene av vinkelslipere (se nedenfor), men denne er av de bedre. Ikke bare er støynivået moderat, 90 dBA på 1 m – men de informerer også om faregrensene, og de setter lavere faregrenser enn det norske regelverket. Ill. Makita.
Plaget av støy fra utendørs musikkarrangementer eller uteservering? Situasjonen er typisk for storbyer. Dette gjelder også for større norske byer, og tiltar etterhvert som bebyggelsen blir mer og mer fortettet. Kan hende bør de største norske kommunene og det lokale politiet ta en titt på Københavns gode eksempel for å redusere problemet.
På forsommeren 2014 satte København kommune og København politi i verk en felles varslingstjeneste og serviceapparat som innbyggerne kan kan henvende seg til når de føler seg plaget av nabostøy. Vakttelefonen som byens borgere kan ringe til, holdes åpen fra torsdag ettermiddag til sent søndag kveld – tidsperioden i uken da musikken er høyest og varer lengst ut på natten. Telefon til vakttelefonen kan føre til at kommunens støyinspektører rykker ut til konsertarrangøren, serveringsstedet etc og iverksetter akutte støytilsyn.
Lastebil fra E-trucks Europe. Her finner du mange flere
Elkjøretøy er mye mer enn kule Teslaer. Støyreduksjonen blir langt større ved elektrifisering av lastebiler, bl.a. fordi:
- De har relativt langt mer motorstøy (for personbiler kommer mesteparten av støyen fra dekkene, unntatt ved lave hastigheter
- Støyen er lavfrekvent og bærer derfor lengre
- Når de står stille, brukes motoren ofte til å drive redskap – og dette er ikke tomgangskjøring (som er forbudt)
Et sted oppgis en 18,6 tonns lastebil å kunne kjøre 150 km med batteripakke på 160 kWh. I første omgang er nok elektrifisering mest aktuelt for kortdistansekjøretøy, f.eks. søppelbiler. Her blir gevinsten til gjengjeld svært hørbar fordi slike biler gjerne kjører i boligstrøk, ofte om natten.
Mer fart gir mer støy, og støyen øker betydelig mer enn farten
De blåblå, med Frp i førersetet, har innført 110 km/t som fartsgrense på flere motorveistrekninger i Østfold og Vestfold – og ønsker å heve fartsgrensene enda flere steder. Utrykningspolitiet og Statens Vegvesen er godt fornøyd med de økte fartsgrensene. Støyplagede bør ikke være det, for bilstøyen øker med minst 20 % når farten økes fra 100 til 110 km/t. I tillegg gir høyere fart mer biltrafikk fordi bilister dermed foretar en del turer de ellers ville ha sløyfet fordi de tok for lang tid.
Ut i det grønne
Aksjonsgruppa mot den planlagte Valmyra «Motorpark» i Nærøy har gått grundig til verks i sin klage på 355 sider med vedlegg. Per Arne Sørli mener de har avdekket en rekke hull i kommunens prosesser. Områder som det er sagt skal konsekvensutredes, er ikke blitt det, sier han til Namdalsavisa. Gruppas krav fra høsten 2012 om vurdering av andre alternativer, er heller ikke blitt hørt, ifølge klagerne. De mener den viktigste loven – som overhodet ikke er nevnt noe sted – er Grannelova (naboloven). Dette er en meget sterk lov, som har stanset tilsvarende anlegg andre steder i landet.
– Vi har derfor store forhåpninger til at denne saken bikker vår veg, fastholder Sørli.
«Park» er en vanlig eufemisme for anlegg av alt annet enn parkmessig natur – industripark, næringspark osv.
Flytting av knutepunktfestivalen til Tøyen har skapt knute på tråden hos noen naboer, mens andre sitter på verandaen og nyter musikken. VG engasjerte Støyforeningens informasjonssjef, Ulf Winther, til å måle støyen hos en av de nærmeste naboene.
Transportstøyen i EU kommer hovedsakelig fra veitrafikken, selv om 20 mill. har nattestøy >= 50 dBA fra flytrafikk. Ill. fra rapporten.
I Norge forårsaker veitrafikk nærmere 80 % av støyplagene. Forholdene er ikke mye annerledes i EU-landene. Årsaken er selvfølgelig at bilene finnes overalt, og at det er så mange av dem. Rapporten Quieter Cities of the Future fra Chalmers dokumenterer både konsekvensene av trafikkstøy og beskriver tiltak som kan dempe støyen.
Stortingets energi- og miljøkomité behandlet i dag forslaget fra Arbeiderpartiet og Venstre om å stanse regjeringens forsøksordning med scooterkjøring. Men med støtte fra Senterpartiets Marit Arnstad fikk regjeringen flertall mot opphørsforslaget. Både Venstre og Krf stemte med Ap, SV, og Miljøpartiet de Grønne for å bringe forsøksordningen med snøscootere til opphør.
Dermed er det flertall i energi- og miljøkomiteen for at Regjeringens forsøksordning med snøscootere kan fortsette.
Kjør på, var beskjeden fra energi- og miljøkomiteen da den behandlet forslaget om å stoppe forsøket med frislipp av snøscootere i 108 komuner. Foto: Wikimedia Commons og forsiden på Støyforeningens magasin, mai 2014.