Havet er antagelig mer støyende enn du tror fordi lyder forplanter seg svært langt. Det gjelder både naturstøy som ved vulkanutbrudd og breer som kalver – og menneskeskapt støy, f.eks. fra seismikkskyting ved oljeleting. Ved hjelp av en hydrofon kunne Dr. Christopher Clark ved Cornell-universitetet konstatere at støy fra seismikkskyting utenfor nordkysten av Brasil kunne høres midt ute i Atlanteren, over 3000 km borte. Det har lenge vært kjent at hval kan skades av denne støyen, men den kan også ødelegge larver av kamskjell. En undersøkelse viste at 46 % av de støyeksponerte larvene ble tydelig deformert, mens ingen av larvene i en kontrollgruppe var det. Mer.
Materialer som fanger opp all støy fra maskinrommet i båten er målet for forskere fra Østfold og Kina. Men bruksområdene kan bli flere. Jakten på et nytt konstruksjonsmateriale med god lydisolerende og vibrasjonsdempende effekt har opptatt mye av tiden til Litian Wang de siste årene. Han er professor i materialteknologi ved Høgskolen i Østfold. Et samarbeid med flere bedrifter i Oslofjordregionen og et universitet i Beijing, har båret frukter.
- Vi har nå to patentsøknader inne på plastbaserte materialer som har vesentlig bedre lyd- og vibrasjonsdempende egenskaper enn det eksisterende materialer på markedet har, sier han til forskning.no.
Hvert kvarter spiller Oslo rådhus’ 49 klokker en liten snutt, i tillegg til melodien hver hele time. Det er altfor ofte for enkelte ansatte ved nærliggende kontorer, skriver Aftenposten. En mann som vil være anonym sier at det bråker så mye at de ikke kan snakke i telefonen eller konsentrere seg, selv om han innrømmer at det kan være koselig for turister. Kanskje kontorene er for dårlig isolert, og kanskje byen bør praktisere en litt mer lavmælt turistkos – men hvis trafikkstøyen i byen reduseres, vil turistene kunne kose seg med rådhusklokkeklang også med et lavere lydnivå enn i dag.
For mye støy fra rådhusets 49 klokker? Ill. Wikimedia Commons
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller (LNtK), som består av 191 møllegrupper, stiller en rekke krav til slike anlegg, bl.a.
- Støygrenser ved alle vindhastigheter, ikke bare ved 6 og 8 m/s (laber til frisk bris).
- Mennesker skal ikke brukes som forsøksdyr.
- Samme krav til begrensning av naturinngrep som for andre industrianlegg.
Foto LtNK.
En rapport viser nå at tallet på unge som møter til tjeneste i Forsvaret med hørselskader har økt fra 1 % i 2008 til 7 % i 2012. Forsvaret hevder de har brukt samme test i flere år, og vil ikke spekulere i hva denne voldsomme økningen skyldes. HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) mener at deler av denne økningen skyldes at unge mennesker hører for mye på høy musikk. Vi tror det stemmer, men samtidig har langt flere av dagens 18-19-åringer en fortid som barnehagebarn enn tilsvarende i 2008. Kan deler av denne økningen også skyldes støy i barnehager?
Musikk med måte kan spare hørselen. 60/60-regelen: Maks 60 % av høyeste lydvolum i maks 60 minutter om gangen. Foto Christopher Anania/Wikimedia Commons
Tunge lastebiler har allerede fartssperre, og forslaget om fartssperre i alle biler er ett av mange tiltak EU-kommisjonen ser på for å gjøre veiene tryggere. Innføres systemet kan det komme i form av et såkalt ISA-system (ISA = Intelligent Speed Adaption), som automatisk justerer hastigheten til fartsgrensen, og uansett hindrer deg i å kjøre fortere enn fartssperrens maksgrense, antydet satt til 120 km/t
Mindre støy
En fartssperre vil også redusere veitrafikkstøyen, som forårsaker nærmere 80 % av støyplagene i Norge (kilde Statistisk sentralbyrå):
- Mer fart gir langt mer støy.
- Med begrenset toppfart kan en bruke de mest støysvake dekkene. Skal en bil kunne kjøres i over 170 km/t, kreves nemlig hardere og mer støyende dekk – uansett fartsgrensen i landet.
Mindre av dette - og mindre støy. Ill. Wikimedia Commons.
Alle de borgerlige partiene vil øke bevilgningene til jernbane, kollektivtrafikk og veier. Utgangspunktet er Nasjonal transportplan 2014-2013 som regjeringen Stoltenberg la fram i april. Om den rødgrønne regjeringen hadde fått fortsette ville den i årlig gjennomsnitt bevilget 7,5 mrd til drift, vedlikehold og fornyelse og 9,2 mrd til investeringer i ny jerbane.
Frp og Høyre vil begge øke investeringene med 1,5 mrd årlig.
De borgerlige lover å bruker mer penger både på jernbaner og veier. Foto Pål Jensen
Oslo åpnet mobilitetsuken ved å tilby gratis sykkelreparatør, varm suppe, godteri og fine brosjyrer. Men arrangementet ble lagt til et litt bortgjemt sted, og alle visste ikke om det, så oppslutningen ble under middels.
De serverte også varm suppe på en litt kjølig sykkeldag.