I Oslo er et skjema for støyklager bare et par museklikk unna, forutsatt at du vet hvor du skal muse og klikke. Skjemaet finner du naturligvis her. Under Kategori velger du Miljø. renovasjon og avfall, og under Velg tema velger du så Støy (klage).
Gjennomsnittlig barnehagestøy oversteg 80 dBA, viste ca. 750 målinger ved 146 barnehager. Tiltaksgrensen er på 70 dBA. En måling ved barnehagen Brumlemann(!) viste et gjennomsnitt på 83 dBA under avnytelse av lunsjen. Samme sted forekom også en del brumling blant de voksne, for i pausen - med 5 voksne og 0 barn - kom gjennomsnittet opp i 81,2 dBA. Støymålingene har vært en viktig motivasjon for å gjøre noe med støyplagene. Alt dette fremgår av informasjon fra Private Barnehagers Landsforbund.
Oslo kommune har lagt ut sin reviderte handlingsplan mot støy til høring (se bildet). Kommunene Trondheim, Bergen, Asker, Bærum, Sarpsborg, Fredrikstad, Stavanger m.fl. ( de såkalte END 2 - kommuner) er blant dem som har lagt frem sine handlingsplaner mot støy til politisk behandling. Felles for alle disse handlingsplanene - som blant annet baserer seg på omfattende støykartlegging - er at veitrafikkstøyen er den massive hovedkilden til støyplagete mennesker i kommunene. Dette er enhver privatbilist, yrkessjåfør og transportør er medansvarlig for.
Bildet er hentet fra forsiden på Oslos reviderte handlingsplan mot støy. Den er i disse dager på høring. En rekke andre større byer har også sine handlingsplaner mot støy til behandling nå. Benytt anledningen til å påvirke.
Bildekk som ruller på veien støyer. Også støyen inne i dekket er gjenstand for forsking for å få finne måter å redusere denne på. Det er målt over 150 desibel på innsiden av dekket, og lyden forplanter seg både til kupeen og til omgivelsene. Som vanlig er bilindustrien mest opptatt av komforten for bilisten. Det er en drivkraft for arbeidet med å redusere støyen inne i dekkene. Biproduktet er heldigvis en positiv støyreduksjon også for de flere hundre millioner menneskene som bor i veienes omgivelser, de som også blir plaget av trafikkstøy.
Bildetekst: TCM- tyre cavity microphones – er avanserte støymålere som monteres på felgen, inne i dekket, og kan fremskaffe langt bedre kunnskap og analyser av hva som forårsaker det ekstreme støynivået inne i dekkene under kjøring. Foto: Bay Systems
Ålerudmyra-skytebanen ved Kroer i Ås har søkt om å bygge opptil 20 m høye støyvoller rundt banen, noe som krever tilkjøring av ca. 450 000 m³ lett forurenset masse. Naboer føler seg overkjørt fordi dette vil medføre både store inngrep i landskapet, anleggstrafikk gjennom flere år, og forurensninger fra massene.
Det bygges flere boliger i området rundt Løvenskioldbanen, og Folkeaksjonen mot skytestøy advarer om at flere kommer til å klage hvis kommunen ikke gjør noe.
– Dette er et essensielt treningsanlegg for politi og militæret, svarer Arild Groven, eier av Løvenskioldbanen.
Mer.
Ill.: Henri Meyer/Wikimedia Commons
Steven Gelch er ansatt i Norsk forening mot støy fra 19. august og ut året. Han har tidligere fartstid i bl.a. Oslos bymiljøetat. Foto Pål Jensen.
En dansk undersøkelse blant 48 000 skoleelever viser at støy- og inneklimaproblemer har betydning for elevenes innlæring. Problemer med larm og støy i klassen gir eleverne innlæringsvanskeligheter. 47 % av 4.–10.-klassingene opplever hver dag eller nesten hver dag problemer med larm eller støy. Det har betydning for elevernes læring, konsentration og faglige utbytte. Men det forringer også lærernes velbefindende, mener Danmarks Lærerforening. Og ifølge et forskningsprosjekt fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har støy også stor betydning for lærerens arbeidsmiljø. Lærernes opplevelse av støy i undervisningen henger sammen med lavere jobtilfredshet, økt tretthet og mangel på energi og motivasjon.
Foto: Oregon Department of Transportation/Wikimedia Commons