Nyheter
Tekstiler mot etterklang og støy
Oppdatert : 26 juni 2013

Vi vil ha store vinduer, få møbler og høyt under taket. Men harde og glatte materialer i glass, betong, børstet stål osv. gir også hard etterklang. Tekstiler kan imidlertid brukes til å dempe støyen uten å kompromisse med en moderne arkitektur (og uten å gjøre vegg-til-vegg-tepper, polstrede møbler osv. moderne igjen). Det fastslår Cecilie Bendixen fra Center for Teori og Metode ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. I forbindelse med en doktoravhandling har hun laget tekstile installasjoner i form av bl.a. en skilpadde og skyen Nimbo (se ill.), og målt støy og absorpsjon. Tekstilene avstand fra muren har stor betydning for absorpsjon av lavfrekvent støy – 40-50 cm gir bedre resultater enn 2-10 cm avstand. Mer.

støy-nimbo

Stoffskyen Nimbo absorberer lyd og reduserer etterklang og støy. Foto Ole Akhøj.

Bot for motorgressklipping på søndager
Oppdatert : 24 juni 2013

Politiet mottar mange klager på motorgressklippere fra fortvilte naboer på søndager med sol og fint vær. Loven om helligdagsfred (http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html) sier at helligdagsfreden ikke «må forstyrre med utilbørlig larm.» Politiadvokat Svein Folkestad nevner utilbørlig larm og bråk som gressklipping med motorklipper og bruk av motorsag som eksempler. Han presiserer at dette gjelder ikke bare i kirketiden, men fra kl. 00.00 til 24.00 – og både i bolig- og hyttestrøk. Vi har forståelse for at en trenger kraftig redskap for å klippe en fotballbane, men forstår ikke hvorfor enkelte trenger en maskin med en styrke som nærmer seg en elefantkraft for å klippe litt gress.

motorklipp-xt

Helligdagsfreden må ikke forstyrres med utilbørlig larm.

Transportkomiteen vil ha økt satsing på støytiltak
Oppdatert : 19 juni 2013

Stortingets transport- og kommunikasjonskomite har avlevert sin innstilling til Nasjonalt Transportplan 2014-2023. Komiteen hadde blant en del merknader om støy. Ikke minst om økt satsing på kilderettede støytiltak, blant annet økt satsing på støysvak asfalt, og å øke krav til støyreduksjon på lastebil.

Stortinget 61112 260

Partiene bak ett av regjeringsalternativene ved høstens Stortingsvalg, har stilt seg bak viktige støymerknader i innstillingen til Nasjonal Transportplan som ble behandlet i Stortinget 18. juni.

Småfugl skremmes når humla suser
Oppdatert : 14 juni 2013

Humlesurr fungerer som forsvar mot rovdyr, men humlene driver også nærmest lydterror mot småfugler. Studier av en koreansk slektning av kjøttmeisen viser at den skremmes vekk av humlesurr. Forskerne skremte vekk fuglene med en død humle på en tannpirker og lydopptak av humlesurr. Både fugler og humler kan bygge reir i hule trær, og for humlene kan det derfor være fristende å overta ferdigbygde reir.

hagehumle

Skremmer småfugl med nifs surrelyd. Foto Rasbak/Wikimedia Commons

Handlingsplan mot støy i Bergen
Oppdatert : 12 juni 2013

Bergen kommune ved byrådsavdeling for byutvikling, klima og miljø inviterer til åpent møte i Bergen Rådhus kl 18.00 tirsdag den 18. juni. Møtet finner sted i rådhusets store kantine.

Bergen i morgensol 520

Foranledningen er at Bergen kommune som en av de største norske kommunene er forpliktet av EU´s støydirektiv fase 2, END 2, og av den grunn har gjennomført en støykartlegging i kommunen og arbeidet med en handlingsplan mot støy. I forbindelse med denne handlingsplanen nå nærmer seg høringsrunden, finner kommunen det beleilig å invitere til et åpent møte om støyutfordringene i Bergen. Møt fram og delta i diskusjonen!

Dette er programmet:

18.00 – Åpning av møtet

18.10 – Storbyens støy – hvordan virker den og hva kan gjøres? v. Ulf Winther, Norsk forening mot støy

18.40 – Handlingsplanen mot støy. Bakgrunn, status, fremdrift og høring. v. Tove Holmefjord, Multiconsult.

19.15 – Spørsmål – diskusjon. Slutt ca. kl 20.00

Mindre støy fra godstog
Oppdatert : 12 juni 2013

Godstog med hylende bremser skaper noe av den verste jernbanestøyen. I et skriv fastslår EU-kommisjonen at støyen fra godstog kan reduseres med bremseklosser i komposittmaterialer. Mens de gamle bremseklossene i støpejern nærmest harver opp hjulene så de får en ru overflate, virker de nye bremseklossene mer som et pussemiddel. På den måten kan bremsestøyen reduseres med opptil 10 dB, selv om maks reduksjon også forutsetter godt vedlikehold av skinnegangen. EUs støykrav har ikke tilbakevirkende kraft, men etter hvert vil det mest støyende materiellet fases ut til fordel for mindre støyende.

eu-komm
Sjekk støyen der du bor!
Oppdatert : 11 juni 2013

Klif (Klima- og forurensningsdirektoratet) har lagt ut støykart for våre fem største byområder. De viser støysonene rundt veier, baner og flyplasser. Den norske støykartleggingen er en del av et felles europeisk kartleggingsprosjekt, som omfatter alle byområder med mer enn 100 000 innbyggere. Kartene er et nyttig redskap når man skal planlegge ny bebyggelse, barnehager og andre bygg der mennesker skal bo og oppholde seg. 

støykart

Støy i Sarpsborg. E6-motorveien er det blå, nord-sør-gående støybåndet, med 75-79 dBA nær veien. Gul sone er 55-65 dBA; rød sone er minst 65 dBA. Kartene viser også bane- og flystøy. Du må zoome 6-8 ganger for å få frem støykartene.

Sigmund Hågvar: Stillheten som forsvant
Oppdatert : 07 juni 2013

Det er en brutal overgang fra å kunne søke naturens stillhet, til å bli påtvunget kontinuerlig støy.

Norge er et turgående folkeferd: Vi søker oss ut i den frie naturen for rekreasjon og gode opplevelser. Det vi søker aller mest er fred og ro. Deretter kommer motiver som sosialt samvær, trim, å oppleve naturen, høsting og mestring. Men stillheten - fravær av sivilisasjonsstøy - rager høyest.Samtidig som naturens stillhet blir viktigere for oss, trues den fra mange kanter. Dundrende døgntrafikk kan allerede høres langt innover i skog og mark. Nå er støyskapende vindmøller kommet som en helt ny trussel mot stillheten i norsk natur. Mer.

jotunh

Fra Jotunheimen. Foto Jack R. Johanson/Wikimedia Commons

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan