Nyheter
Stavanger: Frokostmøte om fritidsstøy
Oppdatert : 22 aug 2012
hør

Fredag 7. september, kl 9-11, arrangerer OLF i Stavanger et møte med tittel Frokosmøte HØR!: Leisure time noise

Mer.

Få foreldre vil kjøre barna til skolen
Oppdatert : 14 aug 2012

Lisa går faktisk til skolen – og lager altså lite støy på skoleveien. Iallfall ønsker nesten åtte av ti foreldre å slippe å kjøre barna til skolen hver dag.Det viser en undersøkelse som Perduco har gjennomført på vegne av forsikringsselskapet Kommunal Landspensjonskasse (KLP). - For barna er dette viktig - både med tanke på gratis trim og frisk luft før en krevende skoledag, sier Thomas Nilsen, rådgiver for skadeforebygging i KLP.Det er store geografiske forskjeller, noe Nilsen mener kan forklares ved avstander og regional satsing på gang- og sykkelveier.Av dem som kjører barna til skolen, svarer 43 prosent at de gjør det fordi de likevel skal samme vei. Nilsen ber disse foreldrene om å tenke seg nøye om når skolen starter igjen i august. Mer

Dårligere innlæring selv med moderat (fly-)støy
Oppdatert : 13 aug 2012

En undersøkelse viste at nabostøy på 45 dBA og flystøy med topper på 48 dBA svekket innlæringen, sammenlignet med en bakgrunsstøy på 35 dBA. Flystøyen medførte også en raskere puls de siste 5 av innlæringsperiodens 15 min. Flystøyen gav større svingninger i hudens evne til å lede elektrisk strøm (det er denne som måles med løgndetektor – hvis personen svekker, øker ledningsevnen, uavhengig av hvorvidt personen lyver eller sier sannheten). Dette fremgår av en artikkel i International Journal of Hygiene and Environmental Health. Artikkelen kan kjøpes, men her finner du et sammendrag.

Høy musikk kan gi ikke-målbare hørselsskader
Oppdatert : 29 juni 2012

Alle våre lesere vet vel etter hvert at øredøvende musikk kan skade hørselen. Velkjente symptomer er tinnitus (øresus), og at særlg høyfrekvent lyd oppfattes dårlig eller ikke i det hele tatt. Det siste kan også måles ved en hørselstest, som måler hvor sterk lyd (ved ulike frekvenser) som må til før den blir oppfattet. F.eks. regnes 20–40 dB som et moderat hørselstap. Men bruk av høy musikk kan også skade hørselen på en måte som ikke avsløres ved en vanlig hørselstest.

Hareide stiller seg positiv
Hareide stiller seg positiv
Oppdatert : 27 juni 2012

Jeg er positiv til at det etableres en raskere innføringstakt for de foreslåtte, nye støygrensene for bil, og at det tidlig fastsettes en ytterligere, tredje fase med neste nivå av skjerpede krav – av hensyn til bilindustriens lange omstillingsperioder. Sier Knut Arild Hareide (KrF), leder i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, til Støyforeningen.

Fortsatt mye støy i svenske barnehager
Oppdatert : 22 juni 2012

162 av 177 svenske barnehager fikk krav om arbeidsmiljøforbedringer etter inspeksjoner av Arbetsmiljöverket (tilsvarer Arbeidstilsynet). I en del barnehager var det altfor mange personer i forhold til det lokalene var beregnet på. Noen steder var også lydnivået for høyt. Hørselsskader er blant de vanligste yrkesskader blant svensk barnehagepersonale, og det er desto mer alvorlig ettersom dette ofte er unge mennesker. En tidligere undersøkelse i Lund viste at 1/3 av personalet hadde tinnitus.

Frykter tilbakeslag for støysvak trafikk
Oppdatert : 20 juni 2012

I begynnelsen av juni lanserte 200 europeiske miljøorganisasjoner en felleserklæring som argumenterer for samfunnsnytten ved at EU vedtar robuste, ambisøse, skjerpede støykrav for nye biler. Nå frykter de at EU-parlamentets pågående behandling av det nye lovforslaget kan føre til at Europas millioner av støyplagete får dårligere vilkår. Det nye lovforslaget var ment å bety en forbedring, men nå truer parlamentskomiteens politiske justeringer i form av endringsforslag, med å gjøre de nye reglene dårligere enn det 20 år gamle regelverket det avløser. Pressemeldingen under, ble i dag sendt ut som bekymringsmelding av den europeiske organisasjonen Transport  and Environment.

München: Folket sa nei til 3. rullebane
Oppdatert : 20 juni 2012
fly-nei

Ved en folkeavstemning i München sa 54 % nei og 45 % ja til en 3. rullebane ved storflyplassen – i strid med ønskene til det politiske etablissemant, unntatt de grønne. Dette har skjedd etter godt og grundig lobbyarbeid, fastslår fastslår Airportwatch. München, som med forsteder har nærmere 4 mill. innbyggere, må altså nøye seg med to rullebaner på flyplassen, som har ca. 35 mill. passasjerer årlig. Også Heathrow må klare seg uten en 3. rullebane, men der skyldes det at High Court fastslo at en slik bane var i strid med politiske vedtatt om utslipp av klimagasser.Til sammenligning ønsker Avinor en 3. rullebane på Gardermoen (OSL på avinorsk), som betjener ca. 1,2 mill. innyggere og trafikkeres av ca. 21 mill. pr. år. Nordmenn er jo henimot verdensmestre i å fly. Her har vi mye å lære av land som satser på jernbanen.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan