Nyheter
Frykter tilbakeslag for støysvak trafikk
Oppdatert : 20 juni 2012

I begynnelsen av juni lanserte 200 europeiske miljøorganisasjoner en felleserklæring som argumenterer for samfunnsnytten ved at EU vedtar robuste, ambisøse, skjerpede støykrav for nye biler. Nå frykter de at EU-parlamentets pågående behandling av det nye lovforslaget kan føre til at Europas millioner av støyplagete får dårligere vilkår. Det nye lovforslaget var ment å bety en forbedring, men nå truer parlamentskomiteens politiske justeringer i form av endringsforslag, med å gjøre de nye reglene dårligere enn det 20 år gamle regelverket det avløser. Pressemeldingen under, ble i dag sendt ut som bekymringsmelding av den europeiske organisasjonen Transport  and Environment.

München: Folket sa nei til 3. rullebane
Oppdatert : 20 juni 2012
fly-nei

Ved en folkeavstemning i München sa 54 % nei og 45 % ja til en 3. rullebane ved storflyplassen – i strid med ønskene til det politiske etablissemant, unntatt de grønne. Dette har skjedd etter godt og grundig lobbyarbeid, fastslår fastslår Airportwatch. München, som med forsteder har nærmere 4 mill. innbyggere, må altså nøye seg med to rullebaner på flyplassen, som har ca. 35 mill. passasjerer årlig. Også Heathrow må klare seg uten en 3. rullebane, men der skyldes det at High Court fastslo at en slik bane var i strid med politiske vedtatt om utslipp av klimagasser.Til sammenligning ønsker Avinor en 3. rullebane på Gardermoen (OSL på avinorsk), som betjener ca. 1,2 mill. innyggere og trafikkeres av ca. 21 mill. pr. år. Nordmenn er jo henimot verdensmestre i å fly. Her har vi mye å lære av land som satser på jernbanen.

Mot skytestøy fra Løvenskioldbanen
Oppdatert : 20 juni 2012

Uttalelse fra Folkeaksjonen mot skytestøy fra Løvenskioldbanen

Folkeaksjonen krever bl.a. at lerduebanen (som er den mest støyende) nedlegges, halles eller flyttes. I tillegg bør åpningstidene reduseres kraftig, med sommerstengning 15. juni-15. august.

Konkret kreves følgende

1) Blyet må fjernes.

2) Støyen må reduseres betydelig i forhold til dagens nivå (både i dagens og fremtidens boligområder og i markaområdene rundt banen). Dette kan oppnås ved følgende kortsiktige og langsiktige tiltak

o Umiddelbart bør skytebanens åpningstider reduseres kraftig

 Hverdager fra kl. 0900 – 1800

 Stengt lørdager og søndager, alle hellig- og høytidsdager, samt hele sommerferietiden mellom 15. juni og 15. august

 Åpent for stevner 6 lørdager eller søndager i året

 Det skal ikke skytes med kraftigere kaliber enn 9 mm for pistol/revolver og .308 og 30.06/7,62 for gevær.

o Lerduebanen må

 Bygges inn i en lukket hall

 Alternativt flyttes til et sted utenfor Løvenskioldbanen

 Alternativt nedlegges

o Øvrige baner må i størst mulig grad baseres på innendørs løsninger.

Folkeaksjonens nettside.

skyt-uttal 1,34 MB

.

Støy påvirker pollinering og frøsetting
Oppdatert : 04 juni 2012
kolibri

Støy fra gassbrønner ser ut til å hemme spiring og frøsetting av trær, men ser ut til å være gunstig for blomsterplanter som pollineres av kolibrier. Det første kan ha sammenheng med at støyen skremmer vekk dyr som sprer frøene. Samtidig virker det som om svartkinnkolibriene faktisk tiltrekkes av støyen. Dette fremgår av en undersøkelse ved gassbrønner i New Mexico. De støyende gassbrønnene har en kompressor som avgir ca. 95 dBA, dvs. som en vinkelsliper på 2 m hold. 

Coldplay-vokalist står frem med tinnitus
Oppdatert : 05 juni 2012
hør-vern

Chris Martin i rockegruppen Coldplay står nå frem med tinnitusen som har plaget ham i ti år, for å gjøre unge engelskmenn oppmerksom på faren for hørselsskader ved langvarig eksponering for høy musikk. Skaden kan ikke leges, men i likhet med stadig flere musikere har han begynt å bruke hørselsvern på scenen. Det forhindrer iallfall at skadene blir verre. Mer.

Samarbeid om bilfritt Oslo sentrum
Oppdatert : 29 mai 2012
bilfrimøte

Sentralt Ungdomsråd, med støtte fra Norsk forening mot støy, Trafikkaksjonen og Oslo Natur og Ungdom, har tatt et initiativ for bilfritt Oslo sentrum innenfor Ring 1. Varetransport må tillates, men ved en dialog med varetransportørene vil organisasjonene forsøke på begrense denne til f.eks. før kl. 11, som i gågatene. Også eldrosjer og funksjonshemmede med elbiler skal tillates å kjøre – og selvfølgelig utrykningsbiler og busser. Onsdag 23. mai arrangerte Norsk forening mot støy et forberedende møte om saken – med deltagelse fra Kari Næss og Pål Jensen fra foreningen, samt Sigurd Log Røren fra Sentralt Ungdomsråd.

Storbritannia: Bare 1 av 5 vet at høy musikk kan skade hørselen
Oppdatert : 25 mai 2012

En britisk studie viser at 83 % har hatt forbigående tinnitus (øresus) – men bare 20 % (hver 5.) vet at høy musikk kan skade hørselen. I Norge er lydbevisstheten økende

- Vi i HLFU [Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom] jobber aktivt for at folk skal bli mer opplyst om dette og ta de forholdsregler som er nødvendige. Så vi håper at tallene ikke er like høye i Norge, sier Maren Gunnarson Fallet i HLFU til Lydverket.

Skriv under for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy!
Oppdatert : 27 sep 2012

5 trinn for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy

En internasjonal felleserklæring for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy har følgende punkter:

1.   Øke tempoet i gjennomføringen av de nye støyreglene. Kravene i Trinn 1 innføres allerede i 2012, trinn 2 innføres i 2015.

2.  Sette opp en plan for ytterligere støyreduksjoner, ved å innføre et trinn 3 for støyreduksjoner – som kan tre i kraft i 2020. Dette trinne skal bidra til en betydelig reduksjon av støy fra nye kjøretøy.

3. Etablere sikkerhet for at støytestene er reelle og reflekterer støysituasjonen i den virkelige verden, ikke en syntetisk laboratorietilstand.

4.  Etablere merkeordning som gjør informasjon om kjøretøyets støyegenskaper offentlig tilgjengelig for publikum.

5.  Introdusere strengere regler for påtrengende, maksimal momentstøy.

Les mer om dette på nettsiden for støysvak trafikk.

I Norge finnes støykravene til kjøretøy i kjøretøyforskriften. Hvis du støtter oppropet, som omfatter punktene ovenfor, så sende melding til post@stoyforeningen.no, og merk meldingen Felleserklæringen for mer effektiv demping av bilstøy.

Mer (engelsk) 

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan