Jeg er positiv til at det etableres en raskere innføringstakt for de foreslåtte, nye støygrensene for bil, og at det tidlig fastsettes en ytterligere, tredje fase med neste nivå av skjerpede krav – av hensyn til bilindustriens lange omstillingsperioder. Sier Knut Arild Hareide (KrF), leder i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, til Støyforeningen.
162 av 177 svenske barnehager fikk krav om arbeidsmiljøforbedringer etter inspeksjoner av Arbetsmiljöverket (tilsvarer Arbeidstilsynet). I en del barnehager var det altfor mange personer i forhold til det lokalene var beregnet på. Noen steder var også lydnivået for høyt. Hørselsskader er blant de vanligste yrkesskader blant svensk barnehagepersonale, og det er desto mer alvorlig ettersom dette ofte er unge mennesker. En tidligere undersøkelse i Lund viste at 1/3 av personalet hadde tinnitus.
I begynnelsen av juni lanserte 200 europeiske miljøorganisasjoner en felleserklæring som argumenterer for samfunnsnytten ved at EU vedtar robuste, ambisøse, skjerpede støykrav for nye biler. Nå frykter de at EU-parlamentets pågående behandling av det nye lovforslaget kan føre til at Europas millioner av støyplagete får dårligere vilkår. Det nye lovforslaget var ment å bety en forbedring, men nå truer parlamentskomiteens politiske justeringer i form av endringsforslag, med å gjøre de nye reglene dårligere enn det 20 år gamle regelverket det avløser. Pressemeldingen under, ble i dag sendt ut som bekymringsmelding av den europeiske organisasjonen Transport and Environment.
Ved en folkeavstemning i München sa 54 % nei og 45 % ja til en 3. rullebane ved storflyplassen – i strid med ønskene til det politiske etablissemant, unntatt de grønne. Dette har skjedd etter godt og grundig lobbyarbeid, fastslår fastslår Airportwatch. München, som med forsteder har nærmere 4 mill. innbyggere, må altså nøye seg med to rullebaner på flyplassen, som har ca. 35 mill. passasjerer årlig. Også Heathrow må klare seg uten en 3. rullebane, men der skyldes det at High Court fastslo at en slik bane var i strid med politiske vedtatt om utslipp av klimagasser.Til sammenligning ønsker Avinor en 3. rullebane på Gardermoen (OSL på avinorsk), som betjener ca. 1,2 mill. innyggere og trafikkeres av ca. 21 mill. pr. år. Nordmenn er jo henimot verdensmestre i å fly. Her har vi mye å lære av land som satser på jernbanen.
Uttalelse fra Folkeaksjonen mot skytestøy fra Løvenskioldbanen
Folkeaksjonen krever bl.a. at lerduebanen (som er den mest støyende) nedlegges, halles eller flyttes. I tillegg bør åpningstidene reduseres kraftig, med sommerstengning 15. juni-15. august.
Konkret kreves følgende
1) Blyet må fjernes.
2) Støyen må reduseres betydelig i forhold til dagens nivå (både i dagens og fremtidens boligområder og i markaområdene rundt banen). Dette kan oppnås ved følgende kortsiktige og langsiktige tiltak
o Umiddelbart bør skytebanens åpningstider reduseres kraftig
Hverdager fra kl. 0900 – 1800
Stengt lørdager og søndager, alle hellig- og høytidsdager, samt hele sommerferietiden mellom 15. juni og 15. august
Åpent for stevner 6 lørdager eller søndager i året
Det skal ikke skytes med kraftigere kaliber enn 9 mm for pistol/revolver og .308 og 30.06/7,62 for gevær.
o Lerduebanen må
Bygges inn i en lukket hall
Alternativt flyttes til et sted utenfor Løvenskioldbanen
Alternativt nedlegges
o Øvrige baner må i størst mulig grad baseres på innendørs løsninger.
.
Støy fra gassbrønner ser ut til å hemme spiring og frøsetting av trær, men ser ut til å være gunstig for blomsterplanter som pollineres av kolibrier. Det første kan ha sammenheng med at støyen skremmer vekk dyr som sprer frøene. Samtidig virker det som om svartkinnkolibriene faktisk tiltrekkes av støyen. Dette fremgår av en undersøkelse ved gassbrønner i New Mexico. De støyende gassbrønnene har en kompressor som avgir ca. 95 dBA, dvs. som en vinkelsliper på 2 m hold.
Chris Martin i rockegruppen Coldplay står nå frem med tinnitusen som har plaget ham i ti år, for å gjøre unge engelskmenn oppmerksom på faren for hørselsskader ved langvarig eksponering for høy musikk. Skaden kan ikke leges, men i likhet med stadig flere musikere har han begynt å bruke hørselsvern på scenen. Det forhindrer iallfall at skadene blir verre. Mer.
Sentralt Ungdomsråd, med støtte fra Norsk forening mot støy, Trafikkaksjonen og Oslo Natur og Ungdom, har tatt et initiativ for bilfritt Oslo sentrum innenfor Ring 1. Varetransport må tillates, men ved en dialog med varetransportørene vil organisasjonene forsøke på begrense denne til f.eks. før kl. 11, som i gågatene. Også eldrosjer og funksjonshemmede med elbiler skal tillates å kjøre – og selvfølgelig utrykningsbiler og busser. Onsdag 23. mai arrangerte Norsk forening mot støy et forberedende møte om saken – med deltagelse fra Kari Næss og Pål Jensen fra foreningen, samt Sigurd Log Røren fra Sentralt Ungdomsråd.