Nyheter
Oslo: 6 elbusser. Shenzhen: 16 359
Oppdatert : 03 jan 2018
elbusser-Shenzhen

Shenzhen har 16 359 elbusser. Foto BYD.

Den kinesiske byen Shenzhen melder at de er den første byen i verden som har elektrifisert hele sin bussflåte. Byen er verdens 12. største, med 11,9 mill. innbyggere. Den ligger like nord for Hong Kong og er sentrum for Kinas høyteknologiindustri. Den har 510 ladestasjoner for bussene, og 8000 ladeuttak. En buss kan lades helt opp på to timer, og i praksis kan hvert ladeuttak betjene ti busser daglig. Dermed er det i teorien kapasitet til å betjene 80.000 elbusser i den eksisterende infrastrukturen.

     Mens Shenzhen har 16 359 elbusser, har London flest i Europa, med 73; Oslo har seks.

Mer 

Svenske kommuner byttet ut fyrverkeri med lasershow
Oppdatert : 07 jan 2018
musikkalle

Det trengs ikke rakettforskning for å fastslå at hvis fyrverkeriet erstattes med et lasershow, kan det suppleres med musikk. Ill. Wikimedia Commons m.fl.

Kommunene Lidköping, Linköping og Boden byttet ut det tradisjonelle fyrverkeri med lasershow. Også Växjö har nedfunnet rakettene og smellegreiene. Stedene ønsker å skjerme dyr mot støy, og naturen mot forurensning. For støyen dreper. Etter fyrverkeriet fant Cathrine Palm Spange to døde blåmeiser, skriver hun på Facebook. Det er ikke første gang noen finner døde fugler på årets første dag. I Beebe, Arkansas, ble 3000 døde svarttrost funnet på bakken i 2011. Og de fleste døde fugler i naturen blir ikke funnet – av mennesker. De blir funnet av katter, rev, kråkefugler osv. – eller gravet ned av åtselgravere på steder hvor nyttår feires under varmere forhold enn i Norge.
 Også i Drøbak er det foreslått å erstatte fyrverkeiet med lasershow. Fyrverkeriekspert Espen Kolstad er skeptisk. Han mener fyrverkeri og lasershow er som rockekonsert og Sissel Kyrkjebø. På den annen side er det mulig å supplere et lasershow med musikk – både rock, S.Kyrkjebø, strykekvartetter eller annet etter ønske.
 Mer. 

Mer fart gir mer støy
Oppdatert : 30 des 2017
støy-fart3

Vegdirektoratet ønsker å senke fartsgrensene flere steder for å få ned antall trafikkdrepte. De ønsker å setter ned fartsgrensen fra 80 km/t til 70 km/t på landeveier uten midtdeler, fra 60 km/t til 50 km/t, og i tettbygde strøk fra 50 km/t til 40 km/t. Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk sier at det høres fornuftig å sette ned fartsgrensen på enkelte ulykkesstrekninger. Han forstår at bilister kan bli irriterte når fartsgrenser settes ned, men han tror det kan være fordi man ikke forstår hensikten. Særlig stor forståelse for bilistenes irritasjon viser Morten Stordalen (Frp), nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite. Han er ikke udelt positiv til forslaget.

Den fremtredende trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk insitutt har skrevet en rapport som dokumenterer virkningene av kjørefarten på norske veier og gater. Han har også beregnet kostnadene ved veitrafikkstøyen. Støymessig koster 80 km/t dobbelt så mye som 52 km/t, mens 110 km/t – den høyeste tillatte kjørefarten i Norge – koster nærmere fire ganger så mye.

Mer 

Rune Elviks rapport 

I høring hos Helse- og omsorgkomiteen
Oppdatert : 22 des 2017
Skjermbilde 2017-12-22 08.18.36

Vedvarende støy gjør noe med helsa vår, og forurensingsutfordringen støy kan ikke lenger utsettes for aktiv usynliggjøring av våre politikere og sentralmyndigheter. Tiltak mot støy gir  stor og hurtig avkasning. 

Norge har en utfordring med helsefarlig støy! Ca 2 millioner nordmenn bor i områder med mer enn 55 dBA. Det aller meste av støyen kommer fra veitrafikken. For dem som bor i gul støysone eller det som verre er, betyr støyen at de utsettes for en risiko for et kortere livsløp (premature death) på grunn av støy. 70-80 % av Oslos befolkning bor i et slikt miljø. Etter at Nasjonal handlingsplan ble vedtatt for å redusere støy, har antall nordmenn som utsettes for helsefarlig støy økt med 60 %! Les mer om Støyforeningens høringsuttalelse til Helse- og omsorgskomiteen. 

Informerte om barns hørselsskader på Skolemessen
Oppdatert : 22 des 2017
Skjermbilde 2017-12-22 07.58.33

Mange unge skader sin egen hørsel på grunn av mangel på kunnskap om risikoen med å lytte til høy musikk for lenge og med lyd direkte på øret. Skolen bør ta et større ansvar med å formidle kunnskap som beskytter mot hørselsskader. 

Norsk forening mot støy deltok på Skolemessen på Lillestrøm i november for dels å informere om risikoen barn og unge utsetter seg for ved overforbruk av musikk direkte på øret. Det kan gi skader som varer livet ut, og konsekvensene kan også føre til reduserte livsutskter. Dels var også formålet å knytte kontakter mot skoleverket. Messen var dårlig besøkt, men vi fikk likevel en del ledertråde som vi følger opp i arbeidet for å fremme kunnskap og forebygging mot hørselsskader blant de unge.

Les mer om støyforeningens posisjon i forhold til skolen:

Kurud skytebane i Oppegård:
Oppdatert : 18 des 2017

– Stillhet og natur vil bli et gode av sterkt økende verdi…

…men da må de folkevalgte se de store verdiene – og skjerme dem, skriver Jørn Granne i et leserbrev til Østlandets Blad. Skytebanen på Kurud i Oppegård er stridens kjerne.

skyt-koko

Av og til blir både stillhet og natur skutt i filler. Foto Stopp støyen.

«Problemet er skytestøy med så høyt lydnivå at de 500–600 mennesker som bor i over 100 hus ikke kan oppholde seg utendørs, i hager eller på verandaer i en sosial sammenheng. Det gjelder tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag året rundt. Du kan ikke invitere gjester en sommerkveld det skytes, du kan ikke sette deg ned i ensomhet med en kopp kaffe eller lese avisen. Ei heller orker du å ta en høneblund i solen eller bare nyte utsikten.»
 Han mener ansvaret ikke ligger hos skytterne, som kjemper primitivt for sine interesser – men hos kommunen, som har tillatt utbygging for nær skytebanen. Skytebanen selv ligger på kommunal grunn.

Hele 

Mer om Kurud-støy

Bellona får 8 mill. for å utvikle støysvak, eksosfri gravemaskin
Oppdatert : 15 des 2017
el-grav2

Elektriske gravemaskiner er hyllevare. Men hittil har de batteridrevne egnet seg best til mindre arbeider, mens de fullvoksne har andre begrensninger. Bellona har fått 8 mill. for å ombygge en 30-tonns gravemaskin så den kan gå på batterier og brenselcelle. Støy- og eksosplagede naboer vil digge disse gravemaskinene hvis de lykkes. 

Anleggsmaskiner støyer og slipper ut mye eksos, svevestøv og CO2. Og hittil har fullvoksne el-gravemaskiner vært avhengig av strømkabler, mens de batteridrevne har egnet seg best til mindre arbeider. Nå har Bellona fått 8 mill. kr for å ombygge en 30 tonns gravemaskin til eldrift med strøm fra batteri og hydrogenbrenselcelle. Maskinen vil settes i drift på byggeplasser i Oslo, etter planen i 2018 – og vil demonstrere at det er teknisk mulig å fjerne eksos, CO2-utslipp og mye av støyen fra større anleggsmaskiner.

Mer 

E6 gjennom Halden: Norsk rekord i råkjøring
Oppdatert : 15 des 2017
støykart-halden

Selv langt ute på landet sør for Halden havner de mest utsatte i rød støysone pga. støyen fra E6-motorveien. Råkjøring og en voldsom økning i biltrafikken gjør antagelig at støyen langs motorveien gjennom Østfold alt nå er verre enn støyvarselskartene til Statens vegvesen tyder på.

Den nye E6-motorveien gjennom Østfold har en fartsgrense på opptil 110 km/t. Sammen med voldsomt økende biltrafikk er dette nok til å skape brede støybelter på begge sider. I en rapport for en velforening sør for Moss dokumenterte Norsk forening mot støy at biltrafikken allerede i 2012 var på høyde med vegvesenets prognoser for 2030, og at vegvesenets støyvarselskart var foreldet.

     De er trolig enda mer foreldet på motorveistrekningen gjennom Halden. Dette skyldes at denne strekningen har en veldig høy andel av bilister som kjører for fort, sier distriktsleder i UP Øst, Kai Voldengen, til NRK. Det siste året har de registrert 333 kjøretøy med en snittfart på over 140 km/t på denne strekningen – mer enn det dobbelte av tallet på råkjøringsstrekning nr. 2, på motorveien ved Gardermoen. De 333 omfatter antagelig bare en liten del av råkjørerne. Og jo høyere fart, desto mer støy. Derfor er antagelig støyen langs motorveien gjennom Østfold verre enn det vegvesenets støyvarselskart tyder på.

Om råkjøring på E6 

Støyvarselskart for Østfold 

– Støyen forgifter utemiljøet langs E6, Moss Avis 

E6 gjennom Østfold verre enn sitt rykte 

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan