Nyheter
Samarbeid om bilfritt Oslo sentrum
Oppdatert : 29 mai 2012
bilfrimøte

Sentralt Ungdomsråd, med støtte fra Norsk forening mot støy, Trafikkaksjonen og Oslo Natur og Ungdom, har tatt et initiativ for bilfritt Oslo sentrum innenfor Ring 1. Varetransport må tillates, men ved en dialog med varetransportørene vil organisasjonene forsøke på begrense denne til f.eks. før kl. 11, som i gågatene. Også eldrosjer og funksjonshemmede med elbiler skal tillates å kjøre – og selvfølgelig utrykningsbiler og busser. Onsdag 23. mai arrangerte Norsk forening mot støy et forberedende møte om saken – med deltagelse fra Kari Næss og Pål Jensen fra foreningen, samt Sigurd Log Røren fra Sentralt Ungdomsråd.

Støysvake Flirt-tog
Oppdatert : 25 mai 2012
flirt1

NSBs nye Flirt-tog er en lise for støyplagede lokførerører. Togene er laget etter noen av verdens strengeste krav til støy i førerrommet, så lokførerne slipper mer enn 70 dBA. Men også støyen for passasjerene blir antagelig lav. Også støyplagede naboer vil nok oppleve Flirt’ene som betydelig mindre støyende enn dagens tog. I første omgang settes Flirt-ene inn på linjen Skien–Lillehammer. Mer om Flirt .

Storbritannia: Bare 1 av 5 vet at høy musikk kan skade hørselen
Oppdatert : 25 mai 2012

En britisk studie viser at 83 % har hatt forbigående tinnitus (øresus) – men bare 20 % (hver 5.) vet at høy musikk kan skade hørselen. I Norge er lydbevisstheten økende

- Vi i HLFU [Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom] jobber aktivt for at folk skal bli mer opplyst om dette og ta de forholdsregler som er nødvendige. Så vi håper at tallene ikke er like høye i Norge, sier Maren Gunnarson Fallet i HLFU til Lydverket.

Skriv under for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy!
Oppdatert : 27 sep 2012

5 trinn for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy

En internasjonal felleserklæring for mer effektive krav til støy fra nye kjøretøy har følgende punkter:

1.   Øke tempoet i gjennomføringen av de nye støyreglene. Kravene i Trinn 1 innføres allerede i 2012, trinn 2 innføres i 2015.

2.  Sette opp en plan for ytterligere støyreduksjoner, ved å innføre et trinn 3 for støyreduksjoner – som kan tre i kraft i 2020. Dette trinne skal bidra til en betydelig reduksjon av støy fra nye kjøretøy.

3. Etablere sikkerhet for at støytestene er reelle og reflekterer støysituasjonen i den virkelige verden, ikke en syntetisk laboratorietilstand.

4.  Etablere merkeordning som gjør informasjon om kjøretøyets støyegenskaper offentlig tilgjengelig for publikum.

5.  Introdusere strengere regler for påtrengende, maksimal momentstøy.

Les mer om dette på nettsiden for støysvak trafikk.

I Norge finnes støykravene til kjøretøy i kjøretøyforskriften. Hvis du støtter oppropet, som omfatter punktene ovenfor, så sende melding til post@stoyforeningen.no, og merk meldingen Felleserklæringen for mer effektiv demping av bilstøy.

Mer (engelsk) 

Høyfrekvent støy særlig hørselsskadelig?
Oppdatert : 08 mai 2012

Arbeidslivets støyregelverk setter de fleste støygrensene etter dBA-skalaen, slik at mellomtoner (mellomhøye frekvenser) tillegges størst vekt. Det skyldes at ørene våre opppfatter disse lydene best. Men høyfrekvent støy kan innebære en større fare for hørselsskader enn samme dose (målt i dBA) av lavfrekvent eller mellomfrekvent støy. Et forsøk ved Aalborg Universitet tyder på dette. Tre grupper av forsøkspersoner ble utsatt for 99 dBA med ulike frekvenser. En dose med lavfrekvent støy hadde ingen virkning på hørselen. En tilsvarende dose med mellomtoner gav et visst midlertidig hørselstap – og et høyfrekvent dose kan et kraftigere og mer langvarig (men dog midlertidig) hørselstap. Hvis det samme kan dokumenteres for varige hørselstap, bør støyforskriftene tilpasses dette. Vinkelslipere, vannjet-maskiner og hylende sirener er typiske eksempler på høyfrekvent støy. 

hør-frekvens
Billig vindkraft?
Oppdatert : 09 mai 2012

Solceller 2,2-4,5 ganger så dyrt som vindkraft?

vindm

En undersøkelse  i seks u-land viser at energi fra vindkraft i flere tilfeller blir billigere enn fossil energi. Og energi fra solceller blir 2,2–4,5 ganger så dyr som vindenergi. Vi kan ikke se at støykostnader er inkludert i regnestykkene. Der vil antagelig solceller være gunstigere enn vindturbiner. Men i forhold til fossilt brensel vil begge former for fornybar energi bidra til å redusere støyplagene hvis de gjør at mer av transporten kan elektrifiseres.

Mer innfartsparkering
Oppdatert : 02 mai 2012

Hundrevis av nye parkeringsplasser ved jernbanestasjonene skal få flere bilister til å reise med toget. Dette gjelder stasjoner sentralt på Østlandet – noen nær Oslo som Oppegård og Langhus – men også enkelte lenger unna, som Moelv, Hamar og Darbu. F.eks. får Frogner stasjon på Romerike plass til 350 biler. Mer.

innfartsp1
Støy og universell utforming i ny Norsk Standard
Oppdatert : 09 mai 2012

Mange synes det er hyggelig å møte kolleger til lunsj i kantina. Andre plages av støyen i slike rom. Det samme gjelder restauranter, foajeer, skolelandskap. For noen er støyen bare sjenerende, men mange hørselshemmede opplever problemer med å høre hva som blir sagt pga. støy og etterklang. Nå kommer det nye standarder. Mange sliter med lydforholdene, både på arbeidsplasser og i offentlige arenaer utendørs. Det viste en undersøkelse som Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) gjorde på vegne av Standard Norge i 2011. Resultatene fra undersøkelsen er brukt i arbeidet med ny standard for lydforhold i bygninger, NS 8175. Denne kommer i ny utgave før sommeren 2012.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan