Nyheter
Høy musikk kan gi ikke-målbare hørselsskader
Oppdatert : 29 juni 2012

Alle våre lesere vet vel etter hvert at øredøvende musikk kan skade hørselen. Velkjente symptomer er tinnitus (øresus), og at særlg høyfrekvent lyd oppfattes dårlig eller ikke i det hele tatt. Det siste kan også måles ved en hørselstest, som måler hvor sterk lyd (ved ulike frekvenser) som må til før den blir oppfattet. F.eks. regnes 20–40 dB som et moderat hørselstap. Men bruk av høy musikk kan også skade hørselen på en måte som ikke avsløres ved en vanlig hørselstest.

«Svanemerke» for støysvake produkter
Oppdatert : 27 juni 2012
støy-qmark

Quiet Mark er et internasjonalt «svanemerke» i regi av Noise Abatement Society UK. På nettsidene deres finner du også lister over og annonser for støysvake produkter: Oppvaskmaskiner, hårtørrere, makulatorer, PC-er uten kjølevifter osv. 

Miljøvernforbundet:Krav til regjering om støybegrensning fra industri
Oppdatert : 29 juni 2012

Miljøvernforbundet:Krav til regjering om støybegrensning fra industri

Regjeringens manglende oppnåelse på bl.a. støybegrensning rammer enkeltpersoner hardt – landets sannsynligvis mest støyutsatte mennesker er naboene til Aker Solutions i Moss. I brev til Miljødepartementet stiller NMF følgende krav til statsråd Bård Vegar Solhjell:

1 Norges Miljøvernforbund (NMF) krever at regjeringen tar skjeen i en annen hånd og innskjerper kraftig på støynormene med de konsekvenser det får for kildene til støy. Industri, trafikkstøy, støy fra vind turbiner er eksempler på støy som hver dag forringer livet til mange hundre tusen nordmenn.

2 Videre krever NMF at ministeren engasjerer seg direkte i saken vedrørende Aker Solutions på linje med det engasjement som forgjengeren utviste opp mot AF Decom Offshore i Vats på problem stilling kvikksølv og giftige gasser ved brenning.

3 Regjeringen må og nå gjennomgå Forurensningsloven sin ordlyd og legge til rette for mer hensyn til natur, mennesker og miljø og mindre til utbygger.

Hareide stiller seg positiv
Hareide stiller seg positiv
Oppdatert : 27 juni 2012

Jeg er positiv til at det etableres en raskere innføringstakt for de foreslåtte, nye støygrensene for bil, og at det tidlig fastsettes en ytterligere, tredje fase med neste nivå av skjerpede krav – av hensyn til bilindustriens lange omstillingsperioder. Sier Knut Arild Hareide (KrF), leder i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, til Støyforeningen.

Ny samferdselsminister om Nasjonal Transportplan 2014–2013 (NTP)
Oppdatert : 27 juni 2012
tog-fb

Vår nye samferdselsminster, Marit Arnstad, kaller NTP «En framtidsrettet transportplan». Den «gir muligheten til å kunne tenke nytt på samferdselssektoren. Et toppmoderne hovednett på veg og jernbane innen 20 år vil kreve en målrettet og strategisk satsing og langt større økonomisk innsats enn tidligere.» Intercity-triangelet (nye dobbeltspor Oslo–Skien/Lillehammer/Halden) og Follobanen (tunnelen Oslo–Ski) gis høy prioritet. Jernbaneverket har beregnet at bare langs Østfoldbanen vil utbyggingen medføre at 4000 færre blir plaget av jernbanestøy. Hertil kommer virkningene av Follobanen.

Fortsatt mye støy i svenske barnehager
Oppdatert : 22 juni 2012

162 av 177 svenske barnehager fikk krav om arbeidsmiljøforbedringer etter inspeksjoner av Arbetsmiljöverket (tilsvarer Arbeidstilsynet). I en del barnehager var det altfor mange personer i forhold til det lokalene var beregnet på. Noen steder var også lydnivået for høyt. Hørselsskader er blant de vanligste yrkesskader blant svensk barnehagepersonale, og det er desto mer alvorlig ettersom dette ofte er unge mennesker. En tidligere undersøkelse i Lund viste at 1/3 av personalet hadde tinnitus.

Frykter tilbakeslag for støysvak trafikk
Oppdatert : 20 juni 2012

I begynnelsen av juni lanserte 200 europeiske miljøorganisasjoner en felleserklæring som argumenterer for samfunnsnytten ved at EU vedtar robuste, ambisøse, skjerpede støykrav for nye biler. Nå frykter de at EU-parlamentets pågående behandling av det nye lovforslaget kan føre til at Europas millioner av støyplagete får dårligere vilkår. Det nye lovforslaget var ment å bety en forbedring, men nå truer parlamentskomiteens politiske justeringer i form av endringsforslag, med å gjøre de nye reglene dårligere enn det 20 år gamle regelverket det avløser. Pressemeldingen under, ble i dag sendt ut som bekymringsmelding av den europeiske organisasjonen Transport  and Environment.

München: Folket sa nei til 3. rullebane
Oppdatert : 20 juni 2012
fly-nei

Ved en folkeavstemning i München sa 54 % nei og 45 % ja til en 3. rullebane ved storflyplassen – i strid med ønskene til det politiske etablissemant, unntatt de grønne. Dette har skjedd etter godt og grundig lobbyarbeid, fastslår fastslår Airportwatch. München, som med forsteder har nærmere 4 mill. innbyggere, må altså nøye seg med to rullebaner på flyplassen, som har ca. 35 mill. passasjerer årlig. Også Heathrow må klare seg uten en 3. rullebane, men der skyldes det at High Court fastslo at en slik bane var i strid med politiske vedtatt om utslipp av klimagasser.Til sammenligning ønsker Avinor en 3. rullebane på Gardermoen (OSL på avinorsk), som betjener ca. 1,2 mill. innyggere og trafikkeres av ca. 21 mill. pr. år. Nordmenn er jo henimot verdensmestre i å fly. Her har vi mye å lære av land som satser på jernbanen.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan