Protestene mot flystøy og flyplasssutvidelser vokser, og lørdag 24. november er internasjonal aksjonsdag mot nattflyvning. Blir flyene stående på bakken om natten, vil det glede ikke bare støyplagede naboer. Passasjerene er neppe lei seg for å slippe å måtte møte på flyplassene midt på natten, og behovet for nattarbeid for piloter og annet personale blir mindre. Det er antagelig også gunstig for sikkerheten. Og i Europa er behovet for nattflyvning og utvidelser mindre enn mange tror. For tiden er den hemningsløse veksten i flytrafikk i noen grad et særnorsk fenomen fordi vi vasser i oljepenger. Således hadde f.eks. storflyplassen utenfor München en nedgang på 0,6 % fra 2010 til 2011. Mer (engelsk, PDF)
Mot nattflyvning og flyplassutvidelser, f.eks. en 3. rullebane på storflyplassen utenfor München. Foto http://www.dritte-startbahn-stoppen.de/.