Bristol: Nærmiljøanlegg må vekk etter støyklager
Oppdatert :15 feb 2017
ball-bristol

Støyen ble anleggets bane. Foto BBC.
Til høyre: Støyskjermer behøver ikke bli stygge monstre. Foto Pål Jensen

En rettsavgjørelse har fastslått at et nærmiljøanlegg i Bristol – nærmest en ballbinge uten binge – må rives etter klager på støy og antisosial atferd. Folk i Manor Farm, Horfield, mener ungene ikke har andre steder i nærheten hvor de kan leke og spille ball. Som eksempler på antisosial atferd ble det nevnt stygge ord som ikke kan gjengis her, men som tilhengere av banen mener ikke blir borte ved at banen fjernes. Det øvrige tullballet kunne antagelig ha blitt løst med en støyskjerm. Støy fra et slikt sted består av rop, skrik, ballspark og baller som treffer vantet. Det siste blir eliminert av ballnett. De øvrige støykildene befinner seg normalt 150 cm over bakken eller lavere. For naboer på uteplassene i det flate terrenget vil derfor en støyskjerm på 180 cm fjerne det aller meste av støyen. Transparente støyskjermer finnes også. Vi er iallfall overbevist om at retten ville ha valgt en annen løsning hvis støyen hadde kommet fra en vei.

Mer om nærmiljøanleggtullballet her