Dansk undersøkelse: Ny motorvei gir mindre støy hvis…
Oppdatert :27 sep 2018
støysk-asker

Uten å ha målt støyen langs Hillerødveien kan vi med en til visshet grensende sannsynlighet fastslå at støyen blir redusert hvis den får en slik støyskjerm og dessuten senkes i terrenget og forsynes med støysvakt veidekke – enten den utvides til en fullvoksen motorvei eller ikke. Foto Pål Jensen

Det danske Vejdirektoratet har utforsket at færre boliger blir plaget av støy hvis Hillerødveien utvides til full motorveistandard. Motorveien forsynes nemlig med støyvoller, støyskjermer, støysvakt veidekke og dessuten senkes i terrenget.

Dette er heller ikke nytt for oss, for vi beregnet akkurat det samme for en utbygger langs E18 sør for Nygårdskrysset i Ås kommune – selv uten støysvakt veidekke. Både for E18 og for Hillerødveien gjelder at støyen dempes enda mer hvis de senkes og forsynes med støyvoller, støyskjermer og støysvake veidekker – uten at de utvides.

Regnestykket er forholdsvis enkelt: En ny motorvei, med høyere fart og mer biltrafikk, gir mer støy. For E18 beregnet vi ca. 4 dBA mer, litt mer enn en dobling av det gjennomsnittlige lydtrykknivå. En støyskjerm som på bildet kan redusere støyen med 10–15 dBA, mest kloss ved skjermen. Netto støyreduksjon blir altså betydelig – ikke på grunn av motorveien, men til tross for den.