Leipzig er litt mindre enn Oslo og har manglet en gjennomgående jernbanetunnel (slik vår hovedstad fikk i 1980) – til nå. Byens nord–sørgående sentrumstunnel betjenes foreløpig av seks S-baneruter og har bidratt til å kutte kjøretiden med opptil 40 minutter. Samtidig er fire lokale trafikkselskaper slått sammen i et reginalt «Ruter», Mitteldeursches S-bahnnetz. Og flere tidligere dieselifiserte linjer er elektrifisert. Disse tiltakene trekker ikke bare støyende trafikk vekk fra veiene. Tog er heller ikke lydløse! Elektrifisering gir mindre støy, og tunnelen gjør at togstøyen graves ned. Hele tunnelprosjektet er på ca. 5,3 km, hvorav tunnelen inkl. ramper utgjør ca. 4 km. Tunnelen kostet 960 mill. euro, snaut 8 milliarder kr. Mer.
Både elektrifisering og tunnel gir mindre togstøy, i tillegg til at bedre tilbud trekker til seg bilister. Ill. Mitteleutsches S-bahnnetz.