Strømsveien gjennom Vålerenga har allerede 30, men men mange holder høyere fart. Intelligent fartsstyring hadde vært det ideelle. Foto Pål Jensen.
Oslo bør ha 30 km/t som standard fartsgrense, mener samferdsel- og miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Nå har også allerede mange 30-soner i boligstrøk, men standarden i tettbyge strøk er 50 km/t, så andre fartsgrenser må skiltes særskilt. Ikke alle gater og veier får 30. Oslo har ikke myndighet over riksveiene, og også noen kommunale hovedveier vil beholde dagens fartsgrense. Men mer 30 blir det hvis forslaget blir gjennomført. Støymessig har en fartsreduksjon fra 50 til 30 km/t samme virkning som å fjerne minst 30 % av biltrafikken – mindre for tungtransport enn for personbiler. Uten fartsdempere eller streknings-ATK (fotobokser som måler gjennomsnittsfart) blir reduksjonen ofte mindre fordi fartsgrensen ikke blir overholdt.