Sveits: En gruve ved Biel får verdens største elbil
Oppdatert :20 sep 2017
elbil-dumper

Denne dumperen bygges om til elektrisk drift. Den veier 45 tonn netto og tar inntil 65 tonn last. Bilde: Andreas Sutter, Lithium Storage GmbH.

Dumpere er ikke støysvake, og førerkabinen kan ha et støynivå på 95 dBA, dvs. at et par timers kjøring uten hørselsvern kan føre til hørselsskader. Også utvendig støy er kraftig. Men ikke med dette sveitstiske kjøretøyet. Med en vekt på 45 tonn (hvorav batteriet veier 4½ tonn), og en lastekapasitet på 65 tonn, blir en ombygget Komatsu-dumper verdens største elbil. Fullt lastet veier den nesten like mye som to av de største monstertrailerne. Den får en batteripakke på 700 kWh og skal brukes i ti år ved en gruve nær Biel(!) i Sveits. Den er beregnet å utvikle mer energi enn den bruker. Det skyldes ikke at sveitserne har funnet opp en perpetuum mobile – men at den skal kjøres tom oppover mot gruven, for så å regenerere energien som frigjøres når den returnerer med full last.

Mer