Vant Årets Støypris 2023
Oppdatert :04 april 2024
Skjermbilde 2024-04-03 kl. 15.44.54

Æresprisen Årets Støydemper, Støyprisen 2023, ble tildelt  Morten Punnerud-Engelstad. Prisvinner har sammen med en gruppe på Bjørndal og Nordre Follo tilrettelagt teknologi som leverer systematisk og kontrollerbar dokumentasjon og bevis som imøtegår feilinformasjon om politiets helikopterstøy. Teknologien påviser også brudd på konsesjons- og reguleringsbestemmelser. Det sikrer enkeltpersoner og lokalsamfunns tilgang på verifisert beskrivelse av støykilder, kontroll av misvisende myndighetsinformasjon, tar vare på eget støyvern, og er et gjennombrudd i sivilt støyarbeid. Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik overrakte prisen. Prisoverrekkelsen fant sted under vår nasjonale støykonferanse i november.

Støyforeningen festet seg også ved teknologiens banebrytende effekt ved at den utjevner det asymmetriske styrkeforholdet mellom beboer og myndighet om tilgang på verifisert beskrivelse av støykilder.

Se utdelingen, gå til Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=aBK4WbHmM6I