De sakkyndige 2016

De sakkyndige 2015

Nils (2)

Nils Faarlund – frilufstliv, støy/stillhet - økofilosofi
Sivilingeniør med forskerkarriere innen biokjemi (1962 - 1967)
Vegleder i friluftsliv/tindevegleder i Norges Høgfjelsskole (1967 - )
Arbeidsfelt: Læring og lederskap i møte med livsfaren i fri natur
- med naturverdfilosofi og naturvennlighet for et Liv i Lage
Sakkyndig med fokus på arbeid mot støy og for stillhet

ørn2

Ørn Terje Foss er lege, spesialist i arbeidsmedisin og med en Diploma in Public Health fra Nordiska Hälsovårdshögskolan. Han har de siste 10 år vært fagsjef arbeidsmiljø og helse i NSB, før dette bedriftslege i Oslo Sporveier og bedriftslege og daglig leder av Alna HMS-senter. Han har også arbeidet innen samfunnsmedisin som helsesjef i Nannestad og spesiallege innen miljørettet helsevern i Helsedirektoratet. Har i flere perioder vært leder av norsk arbeidsmedisinsk forening, og var i tre år huslege i helseprogrammet PULS på NRK. Er spesielt opptatt av arbeidsmedisinske temaer med vekt på forebygging og helsefremmende arbeid. Har skrevet boka Jobbhelsa (Gyldendal Akademisk 2012).

Kjell Dahle

kjell-torleif

Kjell Dahle i passiar med Torleif Johnsen, tidligere daglig leder i Norsk forening mot støy. Foto Pål Jensen

Dahle er statsviter, faglitterær forfatter, medlem av sakkyndig råd. Styreleder Norsk forening mot støy 2001-06. Har blant annet vært generalsekretær i Senterpartiet, utredningsleder i Alternativ Framtid og sjefredaktør i Senterpressens Osloredaksjon. Bokutgivelser inkluderer «Annerledes-Europa» (på Pax sammen med Håkan Larsson) og «Forsøk for forandringer? Alternative veier til en bærekraftig utvikling» på Spartacus. Opptatt av støybekjempelse som en viktig miljø- og helsesak, sterkt undervurdert av politiske myndigheter uansett hvilken regjering som har sittet med makten.

Jan Arhaug

Arhaug er utdannet jurist med spesialisering innen selskapsrett, markedsrett og forsikring. Arhaug er også autorisert som forsikringsmegler, advokatmegler og som advokat MNA. Arhaug har over 15 års fartstid innenfor sine spesialområder og har blant annet skrevet lærebøker i juss samt fagartikler (i tidsskrift for Kritisk Juss og Nordisk Forsikringstidsskrift med mer). Arhaug har tidligere erfaring som førstekonsulent i Forsvaret/Juridisk kontor, jurist i Aon Grieg Norsk Forsikringsservice AS, produktsjef i Norske Liv AS (Nordea), rådgiver i Mercer/Marsh Norway og i advokatfellesskapet Westby & King (WK).

I det daglige er Arhaug advokat i JKMA Advokat AS. I flere år har Arhaug vært en meget viktig og kompetent støyjurist for foreningen.

Iiris Turunen-Rindel

Iiris Turunen-Rindel cmyk (2)

Iiris Turunen-Rindel er medlem av sakkyndig utvalg i Norsk forening mot støy på nøytralt grunnlag. Hun er prosjektleder innen akustikk, støy og vibrasjoner i Standard Norge. Hun er ansvarlig i Norge for behandling av nasjonale, internasjonale og europeiske standarder på fagområdet. Hun har arbeidet med standardisering, forskning og saksbehandling innen støyområdet både nasjonalt og internasjonalt i en årrekke. Hun er også styreleder for Nordisk Akustisk Selskap (NAA).