Allestedsnærværende biip-lyder – en ny støyplage?
Allestedsnærværende biip-lyder – en ny støyplage?
Oppdatert :10 okt 2014

Til hjelp eller forvirring? Etter at EU varslet påbud om AVAS lydsignaler på elbiler og andre stillegående biler, har diskusjonen om konsekvensene av lydsignalene blusset opp. For blinde mennesker og personer med redusert syn, kan de stadig oftere biip-signallydene være av livsviktig betydning. Men lydsignaler bør brukes med varsomhet.

Lyssiganl med lyd _74787248_pedestrian

Summen av alle de små biip-lydene er økt støy, og faren for et behov for høyere lydnivåer for at alarmfunksjonene skal ha sin funksjon. Dessuten vil flere lydsignaler kunne føre til forvirring og ikke redusere risiko hos blinde og svaksynte. Selv lyssignal med lyd, kan holde folk våkne om natten - når all annen lyd har stilnet. Ill. fra BBC News Magazine.

Natalie Doig har sterkt svekket syn, og er dessuten informasjonsleder for Englands Royal National Institute of Blind People. Hun sier til BBCMagazine at biip-signalene ved bruk av moderne kontantautomater – tasting av kode samt retur av kort og kontanter – er vesentlig for at den blinde skal kunne ha nytte av slike maskiner. Det samme gjelder lydene ved bruk av underholdningsmaskiner, vaskemaskiner, mobiltelefoner, selvbetjenings-billettmaskiner og kaffemaskiner.
Bilalarmer, sirener og signaler fra biler som rygger, kan derimot virke forvirrende for blinde og synssvekkede, sier Natalie Doig fra Englands blindeforbund.

Lastebilers ryggelyder hatet av mange
Norsk forening mot støy har hatt henvendelser fra mennesker som holdes våkne om natten fordi de bor i en gate med trafikklys som også er utstyrt med lydsignaler som informerer blinde om når de har grønt lys. Men ryggealarmer kommer høyt på klagelisten hos mennesker.

«Beep, beep, beep – folk hater lyden av dem, sier Chris Hanson-Abbott, leder og grunnlegger av firmaet Brigade Electronics som var med på å etablere og utbre det elektroniske utstyret som brukes på tunge kjøretøy. Han startet opp denne virksomheten etter at han hadde sett en dødsulykke i Japan der en lastebil med en provisorisk varsling kjørte i hjel et menneske. – Mange er drept eller skadetr i slike ryggeulykker. Da elektronikkbransjen startet opp i 1980-årene med disse produktene, handlet det kun om å lage alarmer som kunne høres på lang avstand. PÅ 90-tallet nådde ryggealarmen klagetoppen – fordi de tilfører et allerede belastet lydlandskap en uforholdsmessig tilleggsplage, til sjenanse for tålmodigheten hos millioner av mennesker utover Europa.

Støy reduserer åndelig vekst
BBC avslutter sin artikkel med å sitere en benediktinermunk. – Å redusere lyd er et skritt i riktig retning, sier fader Alexander da Costa Fernandes. Han er en munk i Benediktinerordenen i klosteret Worth Abbey. – En av de største farene i det moderne liv er all distraksjon og den vedvarende stimulering som holder oss på overflaten av alle ting. Det er en del av mennesket som trenger stillhet og plass for å kunne utvikle seg og vokse. Mye av det moderne livet fjerner denne stillheten. Mange mennesker kjenner derfor ikke til hva de har mistet, og hva de savner.

Les NRK´s reportasje

Les hele artikkelen til BBC News magazine

Les mer om EUs beslutning om lydsignaler på elbiler.

Les mer om AVAS

Dette er Støyforeningens

e

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.