Ekebergbanen: Mer kurvestøy etter oppgradering
Ekebergbanen: Mer kurvestøy etter oppgradering
Oppdatert :13 mars 2018
sl79-ekebergb2

Brekke & Strand Akustikk AS (BSA) har kartlagt støyen langs store deler av T-bane- og trikkenettet i Oslo. Og langs Ekebergbanen konstaterte de at oppgradering og montering av skinnelivsblokker ikke gav mindre støy. Ved målinger i en krapp kurve hadde støyen økt kraftig. Dette tilskrives skinneskrik, og frekvensdiagrammene viser at det vesentlig er SL95, «Italiatrikkene», som skriker. Skinnesmøring hjalp riktignok en god del – en stund. På en rett strekning var støyen omtrent uendret. Skinnelivsblokkene har ikke hatt vesentlig effekt.

Se «Italiatrikkenes» feberkurve!

«Italiatrikkenes» feberkurve

støy-ekebergb-bsa

Støy i krapp kurve. Venstre graf SL79, høyre graf SL95. Frekvensfordeling, med høye frekvenser til høyre i hver graf. Pilene er inntegnet av oss og antyder kurveskrik. En økning på 10 dB (skalaen til venstre) tilsvarer ti ganger så høyt lydtrykknivå i vedkommende frekvensområde. Kilde: Brekke & Strand.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.