Hvordan påvirkes støyen av bildekkene og farten?
Hvordan påvirkes støyen av bildekkene og farten?
Oppdatert :14 feb 2017
fuglebad-nordst

Som standard skal veitrafikkstøy måles på tørr veibane, ikke med fuglebad i veibanen. Foto Pål Jensen.

En omfattende tabell gir et visst inntrykk av hvordan bilene støyer. De har målt innvendig støy, og en godt isolert praktvogn vil naturligvis gi mindre innvendig støy enn en bil dårligere isolert bil, selv med lik utvendig støy. Tabellen gir likevel en antydning av utendørs støynivå hvis en sammenligner forskjellige dekk på samme bil, eller ser på hvordan støyen øker med farten. Og forskjellige dekk på samme bil med samme fart utgjør av og til en forskjell på 2–3 dBA. 

Mer

Støy og fart

Utendørs støy fra en passerende bil øker mindre med farten enn støyen i bilen fordi bilen passerer på kortere tid. Du utsettes altså for en mindre støydose. For noen komibnasjoner av biler og dekk gir dobling av farten 8 dBA mer innvendig støy, dvs. ca. 6 ganger så mye støy. Utendørs gjennomsittssstøy (LAeq eller Lden) vil under ellers like forhold øke med 5 dBA, dvs. ca. tre ganger så mye støy – mens LAFmax (maksverdi med støymåler innstilt på Fast) øker med ca. 8 dBA.

støy-dekk-tab

Utsnitt av tabellen.

Hele testen.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.