Støy på 150 desibel i bildekket
Støy på 150 desibel i bildekket
Oppdatert :29 aug 2013

Bildekk som ruller på veien støyer. Også støyen inne i dekket er gjenstand for forsking for å få finne måter å redusere denne på. Det er målt over 150 desibel på innsiden av dekket, og lyden forplanter seg både til kupeen og til omgivelsene. Som vanlig er bilindustrien mest opptatt av komforten for bilisten. Det er en drivkraft for arbeidet med å redusere støyen inne i dekkene. Biproduktet er heldigvis en positiv støyreduksjon også for de flere hundre millioner menneskene som bor i veienes omgivelser, de som også blir plaget av trafikkstøy.

Bildetekst: TCM- tyre cavity microphones – er avanserte støymålere som monteres på felgen, inne i dekket, og kan fremskaffe langt bedre kunnskap og analyser av hva som forårsaker det ekstreme støynivået inne i dekkene under kjøring. Foto: Bay Systems

Mikrofon inne i dekket 260

For å komme videre i utforskningen av hvilke komponenter som forårsaker dannelsen av de høye lydnivåene inne i dekket under kjøring, er det utviklet nye en type mikrofoner (TCM - tyre cavity microphone) som mer presist skal registrere og analysere dannelsen av lyd og frekvensområder på lyden inne i dekket, under ulike betingelser som dekkets oppbygging, felg, kjørestil, design og gummiblandinger. Mikrofonene som monteres inne i dekket, festet til felgen, vil kunne skaffe støyinformasjon om dekket som ikke kan frembringes med konvensjonelle testmetoder.

TCM-mikrofonene vil være like betydningsfulle for støyforskningen på dekk som teleskopet var for utforskning av verdensrommet, sier Alan Bennetts, administrerende direktør i Bay Systems, selskapet som har introdusert den nye teknologien. Han mener at det nye utstyret vil gi ny, viktig kunnskap om de lyd-skapende mekanismene inne i dekket. Det kan dannes ekstreme lydnivåer på 150 db inne i dekket under kjøring, og kunnskap som reduserer dette er viktig for videre utvikling og forbedring av dekkenes støyegenskaper. I dag finnes det en rekke eksempler på dekk som har tilsynelatende like produktegenskaper men som likevel kan ha hele 6 db forskjell i sin støy til omgivelsene. Mer kunnskap vil kunne eliminere slike forskjeller samtidig som produktene ytterligere kan forbedres, fremgår det av en reportasje i det internasjonale bransjetidsskriftet Tech Tyre International.

Skumgummi inne i dekket

Flere dekkprodusenter arbeider allerede med å redusere støyen som produseres inne i dekket. Det gjøre ved å fylle noe som minner om skumgummi i hulrommene sammen med luften. Både Continental og Pirelli er snart i markedet med slike produkter. Pirelli sier i forhåndsomtalen at støyen fra disse dekkene vil bli redusert med 50 %. Det høres jo bra ut. Skåret i gleden er at de første modellene dette dekket er ment for er Audis RS modeller, kjent for sine alternative tilbud med ekstra støyende «sportseksosanlegg». Er det noen som ser at dette ikke henger sammen? Eller er dette et tegn på at Audi erkjenner sitt samfunnsansvar og vil redusere sitt bidrag til støyplagene som rammer hundrevis av europeere?

se linker:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/dekkogfelg/slik-skal-dekkstoeyen-bli-borte-4100293.html

http://viewer.zmags.com/publication/b0a984ae#/b0a984ae/26

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.