Trondheim skal bli Norges beste sykkelby
Trondheim skal bli Norges beste sykkelby
Oppdatert :05 mai 2014
sykl-lillestr

Bedre sykkelparkering er ett av flere tiltak som skal gjøre Trondheim sykkelvennlig. Bildet er fra Lillestrøm, kåret til Norges beste sykkelby. Foto Pål Jensen

Det vedtok bystyret som ledd i en langsiktig sykkelstrategi 24.april. Sykkelandelen er allerede nesten dobbelt så høy som i Oslo, 7,5 % – og hovedmålet er å doble andelen, 15 % i 2025. Det tilsvarer en økning fra 40 000 til ca 100 000 daglige sykkelturer. Sykkelstrategien skal bidra til å alminneliggjøre sykling i Trondheim. Den peker særlig på behovet for å få barn, ungdom og kvinner til å sykle mer. Kort sagt sier den at flere skal sykle, det skal bli tryggere å sykle og enklere å velge sykkel som reisemåte.

Hvordan?

Politikerne vil bl.a. ha: 

  • Sykkelparkering for minst 1/3 av elevmassen ved nye skoler eller skoler som pusses opp.
  • Konkrete tiltak i regi av hver eneste skole for å fremme sykkelbruk og sykkelglede.
  • Bedre sykkelparkering spesielt ved kollektivholdeplasser.
  • Tiltak som gjør det lettere å få med sykkel på buss, trikk og tog.

Miljøpakken skal bruke ca 1,5 milliarder kr på sykkeltiltak frem til 2025. Det er allerede bygd flere strekninger med separate sykkelveger, røde sykkelfelt i Midtbyen og to gang- og sykkelbruer som binder bydeler sammen. Tellinger tyder på at sykkeltrafikken til og fra Midtbyen økte med 20 % i perioden 2011-2013.

Mer.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.