Breiale og bråkete dekk
Breiale og bråkete dekk
Oppdatert :19 april 2023
Skjermbilde 2023-04-19 kl. 10.55.59

Fete, brede og lave profildekk, tilpasset høy fart, racertempo i svingene og hastigheter som er ulovlig på nesten alle veier i verden! Denne utviklingen av dekk synes unødvendig i forhold til dagligdags trafikk. Den forklarer delvis at støynivået øker på veiene. Bredere dekk gir også mer rullemotstand, høyere energibruk og høyere utslipp. Også for elbiler.

      Sesong for å skifte dekk. Kanskje gjøre seg noen tanker om dekkene man velger? Overraskende for mange er at moderne biler støyer mer enn sine forgjengere 20-30 år tidligere. Støymessig har den tekniske utviklingen gått i feil retning. Årsaken er sporty, kule og fartspregete dekk og felger. Lavprofil, brede og harde dekk med stor markedsappell. Lekre å se på, vanskelig å overse, men også umulig å overhøre fordi dekkene bråker mer enn smalere dekk når du kjører.

     Brede dekk støyer mer, konkluderte Motor i 2010 (23.9.10). Bilbladet som har undersøkt støy i kjøretøy i flere tiår. I samme periode har også veitrafikkstøy til omgivelsene økt sterkt i Norge.

     I dagens linjelekre interiører med komfortable skinnseter, bør man paradoksalt helst ha musikkanlegget på for at dekkstøyen ikke skal kjennes for påtrengende når bilen kommer opp i fart.

     Motor´s målinger viste at i 1989–90 hadde bilene en innvendig støy på 62-68,5 dBA, mens støynivået for nye biler i 2010 lå på 67-72 dBA. Gjennomsnittet økte fra 65,6 til 68,7 dBA, dvs. at lydenergien ble fordoblet i perioden!  Med tanke på den innsats bilprodusentene i samme periode har lagt i å utvikle kjøreopplevelse og komfort for dem som sitter inne i bilen, må man gå ut fra at en moderne bil i dag også bråker dobbelt så mye for omgivelsene enn en bil anno1990. Med samme antall biler, dobbelt så mye veitrafikkstøy!

Skjermbilde 2017-09-21 15.15.02

  

Nye dekk? Sjekk miljømerkinget på dekket. En ring på støymerket er best.

«Utslippsfrie elbiler»

Mange husker vesle Think som tuslet fredelig langs veien på smale dekk. Var det da eufemismen «utslippsfrie biler» ble født?  El-biler oppfattes vanligvis som ganske stillegående, men når farten øker til mer enn 40-50 km/t, melder også el-bilen seg inn i støykoret. Med årene har elbilene vokst i størrelse, tyngde og dekkbredde.

    Selv i sakte fart hører man i dag lett en elbil som kommer bak seg. Over 40 kmt vil støyen fra dekkene som ruller på veien, skape støy både inne i bilen og til omgivelsene. Når farten er blitt såpass høy, støyer el-bilen som andre  biler. Og leverer broderlig sin andel av svevestøv og mikroplast til omgivelsene. Med sitt kraftige dreiemoment sliter elbilene trolig dekkene enda raskere enn andre biler og har dermed en større andel av mikroplastleveransene. Med en rolig kjørestil kan man dempe den effekten noe. Innen det  EU-relaterte transportprosjektet City-Hush, forsker dekkingeniørene på hvordan dekk til el-biler kan støye mindre. Dette stiller krav til modifisert dekkmønster og gummiblanding for å kunne levere reduserte støy.

Skjermbilde 2023-04-19 kl. 11.22.41

God tur!

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan