Figuren viser at personbiler dominerer dekkstøyen allerede ved hastigheter på ca. 33 km/t og mer. For tunge kjøretøy dominerer motorstøyen opp til ca. 55 km/t. Derfor har elbilbølgen liten virkning på veitrafikkstøyen, unntatt der fartsgrensen er 30 eller lavere. Elbiler gir også noe motorstøy (dog mindre enn eksosbiler) – i tillegg får de tvangsstøy i form av AVAS ved lave hastigheter. Alt dette gjør forskjellen enda mindre). Derimot reduseres støyen kraftig med elektrifisering av busser og lastebiler som kjøres i bytrafikk med lav hastighet. Også motorsykler og mopeder blir langt mer støysvake ved elektrifisering. Vi blir også kvitt støyen ved tomgangskjøring og de ekstreme støytoppene ved «fri eksos»,
Det ovennevnte forutsetter at elektriske kjøretøy bare kommer som erstatning for eksoskjøretøy, og ikke som et tillegg. Figuren (og all strategisk støykartlegging) gjelder dessuten for tørr veibane. På våt vei øker dekkstøyen og blir derfor enda mer dominerende, slik at elektrifisering av personbilparken reduserer støyen enda mindre.
Mer.