Lavfrekvent veitrafikkstøy ignoreres i regelverket
Lavfrekvent veitrafikkstøy ignoreres i regelverket
Oppdatert :08 jan 2019
frekv-lastebiler

I norsk regelverk for veitrafikkstøy brukes bare A-veiet støy (dBA = desibel-A), dvs. at skalaen gjenspeiler det vi hører. Men særlig tungtransport gir mye lavfrekvent støy. Og slik støy reflekteres i særlig høy grad av husvegger osv., og den er vanskelig å dempe med vanlig isolasjon. Og om lavfrekvent støy kanskje ikke høres så godt, så kan den merkes i hele kroppen og oppfattes som dyp buldring og rystelser. Til dette kommer rystelser og vibrasjoner som skyldes de tunge bilene. Dette er ikke spesielt gunstig for nattesøvnen.

Mer.

Deler av støyregelverket tar hensyn til lavfrekvent støy. Det gjelder innendørs grenser for støy fra tekniske installasjoner, og anbefalte grenseverdier for musikkstøy – og i noen grad øvre grense for spissbelastning for støy på arbeidsplassen. I tillegg finnes grenser for vibrasjoner fra samferdsel i Norsk Standard NS 8176: Vibrasjoner og støt.

Mer om Lennart Nilsson, som dokumenterer lavfrekvent veitrafikkstøy på Youtube

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan