I norsk regelverk for veitrafikkstøy brukes bare A-veiet støy (dBA = desibel-A), dvs. at skalaen gjenspeiler det vi hører. Men særlig tungtransport gir mye lavfrekvent støy. Og slik støy reflekteres i særlig høy grad av husvegger osv., og den er vanskelig å dempe med vanlig isolasjon. Og om lavfrekvent støy kanskje ikke høres så godt, så kan den merkes i hele kroppen og oppfattes som dyp buldring og rystelser. Til dette kommer rystelser og vibrasjoner som skyldes de tunge bilene. Dette er ikke spesielt gunstig for nattesøvnen.
Lavfrekvent veitrafikkstøy ignoreres i regelverket
Lavfrekvent veitrafikkstøy ignoreres i regelverket
Deler av støyregelverket tar hensyn til lavfrekvent støy. Det gjelder innendørs grenser for støy fra tekniske installasjoner, og anbefalte grenseverdier for musikkstøy – og i noen grad øvre grense for spissbelastning for støy på arbeidsplassen. I tillegg finnes grenser for vibrasjoner fra samferdsel i Norsk Standard NS 8176: Vibrasjoner og støt.
Mer om Lennart Nilsson, som dokumenterer lavfrekvent veitrafikkstøy på Youtube.